Rusland: straf voor satirische video omgezet in voorwaardelijke straf

Op 5 november 2020 zette de rechtbank in de Russische stad Perm de gevangenisstraf van Aleksandr Shabarchin om in een voorwaardelijke straf van 2 jaar. Een voorwaardelijke straf betekent in Rusland dat hij zich regelmatig bij de autoriteiten moet melden.

Aeksandr Shabarchin en Danila Vasiliev werden in november 2018 gearresteerd nadat ze een etalagepop met een masker van president Poetin op een lantaarnpaal in het stadscentrum van Perm hadden geplakt. Op het voorhoofd van de pop stond het woord ‘leugenaar’. Ook was er een poster met de tekst ‘oorlogsmisdadiger’. De twee plaatsten een satirische video op YouTube waarin ze de etalagepop ‘ondervroegen’.

Twee jaar strafkolonie

In augustus 2020 werd Aleksandr Shabarchin veroordeeld tot twee jaar in een strafkolonie. Danila Vasiliev, die op het moment van het incident nog geen 18 jaar was, kreeg een voorwaardelijke gevangenisstraf van een jaar met een proeftijd van een jaar.

Aleksandr Shabarchin en Danila Vasiliev werden veroordeeld vanwege het ‘met voorbedachte rade schenden van de openbare orde’ op grond van een vaag geformuleerd artikel in het Russische Wetboek van Strafrecht. Dat artikel werd eerder ook gebruikt om leden van de feministische punkband Pussy Riot te vervolgen en gevangen te zetten.

Gewetensgevangene

Shabarchin riep niet op tot geweld en zijn arrestatie is typerend voor de harde reactie van de Russische autoriteiten op kritiek. Amnesty International beschouwde Aleksandr Shabarchin als gewetensgevangene. Hij zat uitsluitend gevangen omdat hij gebruikmaakte van zijn recht op vrijheid van meningsuiting. Amnesty voerde actie voor zijn vrijlating en voor vernieting van de veroordeling van Danila Vasiliev.

Lees meer over de mensenrechtensituatie in Rusland.