Oleg Sentsov uit Oekraïne, winnaar Sacharaovprijs 2018, vrij na gevangenenruil Oekraïne Rusland
© Getty Images

Rusland: Amnesty mag hongerstakende Sentsov niet bezoeken

De Russische autoriteiten hebben medewerkers van Amnesty International de toegang geweigerd tot Oleg Sentsov. De Oekraïense filmmaker is al 82 dagen in hongerstaking.

Sentsov protesteert daarmee tegen de 20 jaar gevangenisstraf die hij kreeg vanwege ‘terrorisme’. Hij werd daarvan beschuldigd nadat hij kritiek had geuit op de Russische annexatie van de Krim.

‘Na een hongerstaking van bijna drie maanden maken we ons grote zorgen over Sentsovs gezondheid,’ zegt Oksana Pokalchuk, directeur van Amnesty Oekraïne. ‘We willen hem samen met een onafhankelijke arts bezoeken om over zijn gezondheid te kunnen oordelen en alle mogelijke twijfel over het tekortschieten van de medische zorg weg te nemen. Een bezoek is hiervoor noodzakelijk.’

Amnesty’s oproep

Amnesty International roept de Russische autoriteiten op Sentsov onmiddellijk vrij te laten en hem tot hij vrijkomt de medische zorg te geven die hij nodig heeft. Die zorg moet in lijn zijn met de ethische medische waarden, waaronder het principe van vertrouwelijkheid. Ook moeten de autoriteiten leden van het consulaat van Oekraïne toestaan Sentsov te bezoeken.

Vast na kritiek

Oleg Sentsov begon zijn hongerstaking op 14 mei 2018. Daarmee zet hij zijn oproep aan de Russische autoriteiten kracht bij om alle Oekraïense politieke gevangenen vrij te laten. Zelf werd hij opgepakt nadat hij zich kritisch had uitgelaten over de Russische inname van de Krim. Hij werd gemarteld om hem tot een “bekentenis” te dwingen. Ze dreigden hem te verkrachten en te doden als hij niet zou bekennen dat hij bomaanslagen en andere “terroristische daden” heeft georganiseerd.

Meer over dit onderwerp