Actie voor Taner Kiliç in Den Haag

Rechtszaak tegen Taner Kılıç hervat

Morgen (21 juni) wordt de rechtszaak tegen Taner Kılıç en tien andere mensenrechtenverdedigers hervat. Het is inmiddels meer dan een jaar geleden dat Turkse autoriteiten de erevoorzitter van Amnesty Turkije arresteerden vanwege zijn zogenaamde lidmaatschap van een terroristische organisatie. Meer dan een miljoen mensen hebben sindsdien actiegevoerd voor zijn vrijlating. Die strijd gaat door zo lang Kılıç vastzit en vals beschuldigd wordt.

Kılıç werd op 6 juni vorig jaar gearresteerd. De Turkse autoriteiten beschuldigen hem ervan lid te zijn van de Gülen-beweging. Hij zou de app ByLock (voor het uitwisselen van berichten) op zijn telefoon hebben gedownload. De app zou ook door Gülen-aanhangers worden gebruikt. Tot op de dag van vandaag is er geen betrouwbaar bewijs geleverd dat hij dit heeft gedaan. Twee onafhankelijke forensische experts geven aan dat er geen spoor van deze app te vinden is op zijn telefoon. Ook in het onlangs door de aanklager ingediende politierapport staat geen enkel bewijs dat Kılıç ooit ByLock op zijn telefoon had.

Symbool van onderdrukking

Op 1 februari besloot een rechtbank in Istanbul dat Taner Kılıç voorwaardelijk zou worden vrijgelaten. Maar enkele uren na dit besluit – toen hij al op weg naar buiten was waar zijn vrouw en dochters op hem wachtten – werd hij opnieuw gearresteerd. Nu zit hij al weer een jaar gevangen en is het droevige symbool geworden van de wijdverbreide onderdrukking van critici in Turkije.
Ook tien andere mensenrechtenactivisten, onder wie İdil Eser, directeur van Amnesty Turkije, werden opgepakt. Inmiddels zijn zij voorwaardelijk vrijgelaten.

Actie voor vrijlating

Als Kılıç schuldig wordt bevonden, kan hij tot 15 jaar celstraf krijgen. Amnesty blijft actievoeren voor de onmiddellijke vrijlating van hem en alle andere activisten in Turkije die zijn opgepakt vanwege hun vreedzame werk. Tot nu steunden meer dan een miljoen mensen wereldwijd deze oproep.