In Marokko is Omar Radi, journalist en criticus van de regering, tot 6 jaar gevangenisstraf veroordeeld. Dat gebeurde na een oneerlijk proces waarin hij werd beschuldigd van spionage en verkrachting.
© Fanny Hedenmo

Rechtbank Marokko veroordeelt Omar Radi in hoger beroep opnieuw tot 6 jaar cel

Onderzoeksjournalist en mensenrechtenverdediger Omar Radi is in Marokko in hoger beroep opnieuw veroordeeld tot 6 jaar gevangenisstraf. Eerder had een lagere rechtbank hem dezelfde straf opgelegd op beschuldiging van verkrachting en spionage. Dat gebeurde na een buitengewoon oneerlijk proces.

Amnesty International constateerde eerder dat de rechtbank het zijn verdediging niet toestond om een belangrijke getuige te ondervragen en dat de rechtbank bewijsmateriaal verwierp. Het vonnis laat zien dat de rechtbank niet onpartijdig was en dat de rechter zich baseerde op speculatieve en vooringenomen argumenten om Radi te veroordelen.

Bespioneerd met Pegasus-software van NSO Group

Omar Radi is een van de oprichters van Le Desk, een onafhankelijke Marokkaanse nieuwssite die kritische berichten publiceert. Uit Amnesty-onderzoek bleek in 2020 dat de Marokkaanse autoriteiten Pegasus-spyware van de Israëlische NSO Group hebben gebruikt om de journalist te bespioneren. De Marokkaanse autoriteiten gebruiken steeds vaker digitale surveillance om kritiek tegen te gaan. Amnesty International ontdekte dat Radi’s telefoon verschillende keren is aangevallen waarbij via een geavanceerde techniek ongemerkt Pegasus-spyware werd geïnstalleerd. Omar Radi werd in die tijd herhaaldelijk lastiggevallen door de Marokkaanse autoriteiten. Eén aanval vond plaats enkele dagen nadat NSO Group had beloofd dat zijn producten niet meer gebruikt zouden worden om mensenrechten te schenden.

Criticus al langer doelwit

Omar Radi is al lange tijd doelwit van de Marokkaanse autoriteiten vanwege zijn journalistieke werk. Hij uitte kritiek op de mensenrechtensituatie in zijn land en berichtte over corruptie en over banden tussen zakelijke en politieke belangen in Marokko. Op 17 maart 2020 kreeg hij een voorwaardelijke gevangenisstraf van vier maanden voor een tweet die hij in april 2019 plaatste. Daarin uitte hij kritiek op het oneerlijke proces van een groep activisten.

De autoriteiten beschuldigden hem van ‘het schaden van de interne en externe veiligheid van Marokko’ en zeggen dat hij geld heeft ontvangen van bronnen ‘die banden hebben met buitenlandse inlichtingendiensten’. Volgens Amnesty International zijn deze beschuldigingen verzonnen en zouden ze verband houden met ontvangen beurzen voor journalistiek onderzoek die slechts het recht op vrijheid van meningsuiting dienen.

Omar Radi werd ook beschuldigd van ‘verkrachting’ en ‘aanranding’ nadat een voormalige collega bij Le Desk beweerde dat hij haar op 12 juli 2020 had aangevallen. Radi ontkent dit te hebben gedaan. Het is van essentieel belang dat alle beschuldigingen van seksueel geweld naar behoren worden onderzocht en dat daders van dergelijke aanvallen voor de rechter worden gebracht. Dat moet wel in een eerlijk proces gebeuren.

Meer over dit onderwerp