Bouwsteigers in de Qatarese hoofdstad Doha, waar vooral buitenlandse arbeiders de infrastructuur voor het WK voetbal van 2022 aanleggen, onder vaak mensonterende omstandigheden
© Getty Images

Qatar: nieuw fonds betekent hoop voor arbeidsmigranten

De emir van Qatar heeft een nieuwe wet aangekondigd waarmee een fonds kan worden opgericht om arbeidsmigranten te steunen en te verzekeren.

‘Dit fonds kan hoop brengen voor de honderden arbeidsmigranten die zijn opgelicht door bedrijven waarvoor ze in Qatar werken. Hoewel we nog moeten afwachten wat de wet in de praktijk betekent, is dit een welkome stap in het nakomen van de belofte om de rechten van de arbeidsmigranten te verbeteren’, zegt Steve Cockburn van Amnesty International.

Honger door uitblijven betaling

‘Afgelopen maand documenteerde Amnesty dat talloze arbeidsmigranten hongerig en radeloos waren omdat het ingenieursbedrijf waarvoor zij werken, Mercury MENA, geen loon had uitbetaald. Helaas is dit geen geïsoleerd geval. Het fonds kan verlichting en bescherming bieden voor arbeiders die in een vergelijkbare situatie verkeren. We roepen de autoriteiten van Qatar op om te garanderen dat de arbeiders van Mercury MENA, van wie de meesten platzak naar huis terugkeerden, als eersten van dit nieuwe fonds kunnen profiteren’, zegt Cockburn.

‘Er is echter meer voor nodig om de arbeidsrechten te verbeteren in de aanloop naar het Wereldkampioenschap Voetbal in 2022. We herhalen onze oproep om het onderdrukkende sponsorsysteem volledig af te schaffen omdat het de uitbuiting van arbeidsmigranten in de hand werkt.’

Sponsorsysteem

In Qatar wordt het zogeheten kafala- of sponsorsysteem gehanteerd. Dit systeem vereist van buitenlandse arbeidskrachten dat zij een lokale sponsor hebben – de kafeel – die ervoor zorgt dat zij toestemming krijgen om het land binnen te komen en die toeziet op het verblijf. Ook moet deze de arbeidsmigrant toestemming geven om het land weer te verlaten. Die laatste beperking is in september dit jaar afgeschaft.

Lees meer over achterstallig loon voor arbeidsmigranten.

Meer over dit onderwerp