Prominente rooms-katholieken bezorgd om lot drie Poolse vrouwen die opkwamen voor lhbti+-rechten

Tal van Nederlandse prominente rooms-katholieken hebben in een brief hun zorgen geuit over de drie vervolgde Poolse vrouwen Elzbieta, Anna en Joanna. Zij werden in juli 2020 aangeklaagd voor het verspreiden van posters met daarop de maagd Maria afgebeeld met een halo in regenboogkleuren, het internationale lhbti+-symbool.

Een Poolse rechtbank sprak de drie vrouwen op 2 maart 2021 vrij van het ‘beledigen van religieuze gevoelens’. Maar de aanklager ging in hoger beroep tegen de vrijspraak. De drie moeten op 10 november weer voor de rechter komen. Ze kunnen tot 2 jaar cel krijgen terwijl ze geen enkel misdrijf hebben begaan.

‘Onbegrijpelijk’

De brief is een initiatief van de katholieke Henrike van Riel en wordt ondersteund door onder meer abt Denis Hendrickx (abdij van Berne) en abt Bernardus Peeters (abdij O.L. Vrouw van Koningshoeven en voorzitter Konferentie Nederlandse Religieuzen). De prominenten schrijven: ‘De aanklacht tegen de drie vrouwen is voor ons onbegrijpelijk en ronduit schokkend. Wij kennen geen krachtiger symbool van ontferming en bescherming dan juist Maria. Zij staat voor onvoorwaardelijke liefde: alle mensen die in nood verkeren, oud of jong, man of vrouw, arm of rijk, LGBT’er of niet, kunnen zich tot haar wenden, om bij haar troost en ondersteuning te vinden. Niet voor niets draagt zij ook de bijzondere naam “Maria Toevlucht”.’

‘Wij zijn bovendien van mening dat de drie vrouwen met de Madonna met regenboog-halo op een heel krachtige en mooie manier hebben laten zien dat de katholieke kerk liefdevol en respectvol met LGBT’ers moet omgaan. Meer nog: dat het juist de taak van de katholieke kerk is om ook LGBT’ers te beschermen en te ondersteunen daar waar zij gediscrimineerd en gemarginaliseerd worden, en hun een toevlucht te bieden.’

‘Handelden in de geest van de paus’

Verder schrijven ze dat Elzbieta, Anna en Joanna naar hun mening met het verspreiden van de poster in de in de geest van de woorden van paus Franciscus hebben gehandeld: ‘vanuit compassie en tederheid’.

De ondertekenaars:
Henrike van Riel – Theo van Adrichem OFM, minister provinciaal franciscanen – Harrie van den Akker, voorzitter Mariënburgvereniging, Vereniging van Kritisch Katholieken – Erik Borgman, hoogleraar theologie en lekendominicaan – Frank Bosman, cultuurtheoloog – Frans Bossink, Werkverband van Katholieke Homo-Pastores  – Arjan Broers, theoloog, publicist en begeleider – Peter Denneman SMM, provinciaal overste van de monfortanen – René Dinklo OP, provinciaal van de Nederlandse provincie van de dominicanen  – Henk Erinkveld CSsR, rector redemptoristenklooster Wittem – Wijbe Fransen OP, Dominicanenklooster Zwolle  – Abt Denis Hendrickx O.PRAEM., abdij van Berne – Eric Holterhues, systematisch theoloog en bankier  – Tjeu van Knippenberg CM, em. hoogleraar theologie – Gerard Mathijsen OSB, em. abt – Hendro Munsterman, theoloog en journalist – Abt Bernardus Peeters OCSO, abdij O.L. Vrouw van Koningshoeven en voorzitter Konferentie Nederlandse Religieuzen – Jan-Jaap van Peperstraten, pastoor – zr. Holkje van der Veer OP, dominicanes van Neerbosch

Lees hier de vertaling van de brief in het Engels en het Pools.

Lees meer over Amnesty’s campagne voor de drie Poolse vrouwen.