Elzbieta, Anna en Joanna staan in Polen terecht voor het verspreiden van posters van de maagd Maria met een regenbooghalo in de kleuren van de lhbti-vlag. Ze kunnen 2 jaar cel krijgen terwijl ze geen enkel misdrijf hebben begaan. In Polen worden mensenrechtenverdedigers vaak lastiggevallen en geïntimideerd. Amnesty roept de Poolse autoriteiten op de drie vrouwen niet te vervolgen.

Mensen demonstreren in Polen tegen de inperking van het recht op abortus, Warschau, 2 juli 2018
© Grzegorz Żukowski

Waarom de campagne?

In Polen staat het recht op vrije meningsuiting en op vreedzame demonstraties onder druk. Leden van de lhbti-gemeenschap worden weggezet als een bedreiging voor het traditionele gezin. En ook de rechten van vrouwen, zoals het recht op abortus, worden ingeperkt. De regering duldt geen tegenspraak en probeert met verzonnen aanklachten critici achter de tralies te krijgen. Amnesty voert campagne om hiertegen te demonstreren en om een einde te maken aan het schenden van rechten die in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens zijn vastgelegd.

Elzbieta Podlesma (midden) tijdens een demonstratie tegen homohaat in de Poolse hoofdstad Warschau in mei 2019
© Jaap Arriens/NurPhoto

In actie voor Elzbieta, Anna en Joanna!

Elzbieta, Anna en Joanna moeten in Polen weer voor de rechter komen voor het verspreiden van posters met daarop de maagd Maria afgebeeld met een halo in regenboogkleuren, het internationale lhbti-symbool. De rechtbank sprak hen op 2 maart 2021 vrij van het beledigen van religieuze gevoelens. Maar de aanklager gaat in hoger beroep tegen de vrijspraak. De drie hebben geen enkel misdrijf begaan. Ze komen alleen op voor lhbti-rechten in een klimaat van haat en discriminatie. Roep de Poolse autoriteiten op te stoppen met de vervolging van Elzbieta, Joanna en Anna. Teken de petitie!

In verschillende steden komen jonge vrijwilligers in stadsteams in actie voor het respecteren van de mensenrechten in Polen. Het gaat om Amsterdam, Den Haag, Groningen, Nijmegen, Rotterdam, Zwolle, Breda, Den Bosch, Eindhoven en Tilburg. Doe ook mee!

Kom in jouw stad in actie

In verschillende steden komen jonge vrijwilligers in stadsteams in actie voor het respecteren van de mensenrechten in Polen. Het gaat om Amsterdam, Den Haag, Groningen, Nijmegen, Rotterdam, Zwolle, Breda, Den Bosch, Eindhoven en Tilburg. De stadsteams organiseren creatieve acties om aandacht voor de situatie in Polen te vragen. Wil je ook meedoen? Word dan activist, activistenleider of organizer. Activistenleiders organiseren acties samen met een team van activisten. Organizers werven en coachen activistenleiders en bouwen zo aan een lokaal netwerk van activisten in hun stad.

Een aantal van de vrouwen die op 11 november 2017 in Polen op Onafhankelijkheidsdag demonstreerden