Nieuw interactief online platform om bewustzijn te vergroten over verkrachting
© Tatiana Zelenskaya

Nieuw interactief online platform om bewustzijn te vergroten over verkrachting

Amnesty International ontwikkelde een innovatief online platform dat helpt om mensen bewuster te maken over verkrachting als mensenrechtenschending. Amnesty lanceert dit platform Violence Against Women: Consent op de Internationale Dag voor de Eliminatie van Geweld tegen Vrouwen.

‘De deelnemers banen zich een weg door de heftige obstakels die slachtoffers van verkrachting tegenkomen in hun strijd voor gerechtigheid,’ zegt Stasya Denisova van Amnesty International. ‘Bijvoorbeeld als juist de slachtoffers de schuld krijgen of de vooroordelen die er tegen hen zijn.  Vaak is er gebrekkig onderzoek dat zich alleen maar richt op de vraag of het slachtoffer zich wel verzette, en niet op het feit dat het slachtoffer niet instemde met seks.’

Verkrachting is mensenrechtenschending

Dit platform helpt de kennis te vergroten over seksueel geweld en verkrachting en laat zien dat het een ernstige mensenrechtenschending is. Ook probeert het gangbare ideeën weg te nemen, zoals dat het pas verkrachting is als er sprake van geweld was. In de meest gevallen bevriest het slachtoffer en was er geen geweld. De module duurt ongeveer 15 minuten en de deelnemers kunnen via een chatbot vragen stellen een juridisch expert. Zo kan de deelnemer meer te weten komen over het belang van instemming voor seks.

In weinig landen is seks zonder instemming verkrachting

Slechts negen van de dertig landen in de Europese Economische Ruimte erkennen dat seks zonder instemming verkrachting is. In de meeste landen ligt in de wet de nadruk op of er sprake was van verzet en geweld,  in plaats van op instemming. Dit draagt eraan bij dat minder slachtoffers hun verkrachting melden bij de politie, en er veel maatschappelijk onbegrip is over wat verkrachting is. Beide zijn belangrijke aspecten bij het voorkomen van verkrachting en het aanpakken van straffeloosheid.

Nederland werkt aan nieuwe wet

In Nederland werkt minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid aan een wetswijziging waardoor alle vormen van onvrijwillige seks strafbaar gesteld wordt als verkrachting. Daarmee geeft de minister gehoor aan de kritiek vanuit de samenleving, waaronder van Amnesty. Eerder wilde de minister een nieuw delict introduceren ‘seks tegen de wil’ met de helft van de straf die op verkrachting staat. De minister heeft echter geluisterd naar alle maatschappelijke kritiek op dit voorstel en laat aan de Tweede Kamer weten dat hij kiest voor een wet waarin alle vormen van onvrijwillige seks worden gekwalificeerd als verkrachting.

Meer over dit onderwerp