Stokslagen voor vrouwen in Maleisië vanwege relatie

Maleisië: verwijderen portetten van LHBTI-activisten is vorm van discriminatie

In opdracht van de minister van Religieuze Zaken zijn in Maleisië de portretten van twee LHBTI-activisten uit een tentoonstelling verwijderd. Dit is in tegenspraak met de verklaring van de regering om te streven naar diversiteit en inclusiviteit in de Maleisische samenleving.

De minister deed onlangs al uitspraken waarmee hij leden van de LHBTI-gemeenschap (lesbiennes, homo- en biseksuelen, transgenders en interseksuelen) demoniseerde. Daardoor lopen zij een grotere kans om geïntimideerd en lastiggevallen te worden. De nieuwe regering van Maleisië zou juist de kans moeten grijpen om mensenrechten te respecteren. Zij zou maatregelen moeten nemen zodat iedereen in de samenleving gelijke rechten heeft en dat LHBTI’s worden geaccepteerd.

Discriminatie LHBTI’s

De regering van de provincie Penang verwijderde de portretten van de prominente LHBTI-activisten Nisha Ayub en Pang Khee Teik na contact met de minister van Religieuze Zaken Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa. De minister vertelde: ‘Ik werd geïnformeerd dat de portretten op de tentoonstelling hingen, samen met een regenboogvlag. Ik nam contact op met het provinciebestuur om dit te verifiëren. Ik heb in het parlement voortdurend gesteld dat we de LHBT-cultuur in Maleisië niet stimuleren.’

Amnesty veroordeelt discriminatie van LHBTI’s door Maleisische politici.