Een jongen uit de Jemenitische stad Taez staat in een gebouw dat gedeeltelijk verwoest is door een mortieraanval (3 februari 2016). Een coalitie onder aanvoering van Saudi-Arabië voert daar een oorlog tegen de Houthi's.
© Ahmad Al-Basha/AFP/Getty Images

Jemen: wapens van Amerikaanse makelij gebruikt bij dodelijke aanval

De door Saudi-Arabië geleide coalitie gebruikte een precisiebom die in de Verenigde Staten is gemaakt bij de luchtaanval van vorige week op een detentiecentrum in Saadah, in het noordwesten van Jemen. Volgens de organisatie Doctors without Borders kwamen daarbij ten minste tachtig mensen om het leven en raakten meer dan tweehonderd mensen gewond.

De lasergestuurde bom is gemaakt door het Amerikaanse bedrijf Raytheon. De bom is het zoveelste bewijs dat door de VS geproduceerde wapens gebruikt worden bij incidenten die kunnen neerkomen op oorlogsmisdrijven.

Burgerslachtoffers

De afgelopen week heeft de door Saudi-Arabië geleide coalitie in het noorden van Jemen talloze luchtaanvallen uitgevoerd, waaronder op de hoofdstad Sanaa. Daarbij zijn tientallen burgerslachtoffers gevallen. De aanvallen volgden op Houthi-aanvallen op 17 januari 2022 die gericht waren op een oliefabriek in Abu Dhabi, waarbij drie burgers omkwamen.

Wapenleveranties moeten stoppen

De VS en andere landen moeten de levering van wapens, uitrusting en militaire bijstand aan alle partijen die betrokken zijn bij het conflict in Jemen onmiddellijk . Doordat zij willens en wetens de middelen leveren waarmee de coalitie keer op keer internationale mensenrechten en humanitair recht schendt, delen de VS, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk de verantwoordelijkheid voor deze schendingen.

Wapenexperts van Amnesty International analyseerden foto’s van de overblijfselen van de bom die werd gebruikt bij de aanval op het detentiecentrum en identificeerden de bom als een GBU-12, een lasergestuurde bom die is gemaakt door Raytheon.

Al eerder Amerikaanse bommen gebruikt

Sinds maart 2015 onderzochten onderzoekers van Amnesty tientallen luchtaanvallen. Zij vonden daarbij herhaaldelijk overblijfselen van in de VS geproduceerde munitie. Amnesty stelde al eerder vast dat Raytheon-bommen waren gebruikt. Dezelfde bommen werden gebruikt bij een door Saudi-Arabië geleide luchtaanval op een woonhuis op 28 juni 2019. Daarbij  kwamen zes burgers om, waaronder drie kinderen.

In september 2021 keurde het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden een bepaling goed die een einde zou maken aan de Amerikaanse steun voor operaties en luchtaanvallen van de door Saudi-Arabië geleide coalitie in Jemen, maar deze werd later weer ingetrokken.

President Biden keurt verkoop raketten goed

De Amerikaanse president Joe Biden laat zijn eerdere beloftes varen om de Amerikaanse steun voor operaties in Jemen, inclusief wapenverkoop, te beëindigen en om ‘de mensenrechten centraal te stellen in het buitenlands beleid’. Sinds november 2021 heeft de regering-Biden de verkoop goedgekeurd van door Amerikaanse bedrijven geproduceerd raketten, vliegtuigen en een antiballistisch verdedigingssysteem aan Saudi-Arabië. Daaronder valt ook een deal van 28 miljoen dollar voor het Amerikaanse onderhoud van Saudische vliegtuigen.

Oorlogsmisdrijf

Volgens internationaal humanitair recht zijn alle partijen bij het conflict verplicht om de levens te beschermen van burgers die betrokken zijn bij de vijandelijkheden, inclusief gevangenen. Het doelbewust richten op burgerobjecten is een oorlogsmisdrijf.

Achtergrond

In Jemen woedt sinds 2015 een burgeroorlog. De overheid, gesteund door een door Saudi-Arabië geleide coalitie, strijdt tegen sjiitische Houthi-rebellen en diverse extremistische partijen. De Houthi’s zijn bondgenoten van de sjiitische beweging Hezbollah en Iran en streven naar meer autonomie in het noorden van Jemen, waar ze lang de macht hadden.

De burgerbevolking is het grootste slachtoffer van het geweld in Jemen. De strijd heeft niet alleen vele duizenden doden en gewonden gekost, maar heeft ook geleid tot een verdere verslechtering van de humanitaire situatie. Jemen wordt al jaren geteisterd door een humanitaire crisis als gevolg van de oorlog, waardoor veel mensen honger lijden.

Bekijk hier een korte video van de aanval.