Doodstraf
© Amnesty International

Jemen: mogelijk doodstraf voor 24 Bahai, onder wie een kind

In Jemen kunnen 24 aanhangers van het Bahai-geloof, onder wie acht vrouwen en een kind, de doodstraf krijgen na valse aanklachten. Hun zaak zal behandeld worden door het door Huthi gecontroleerde Strafhof in de hoofdstad Sanaa.

‘Weer zien we dat verzonnen aanklachten en uiterst oneerlijke processen worden gebruikt om Jemenitische Bahai vanwege hun godsdienst te vervolgen. Het is weerzinwekkend dat sommige van deze mannen en vrouwen de doodstraf kunnen krijgen vanwege hun geloof en vreedzame activiteiten’, zegt Lynn Maalof van Amnesty International.

Valse aanklachten

De groep, onder wie een tienermeisje, is aangeklaagd vanwege verschillende ernstige misdrijven, zoals spionage voor andere landen. Daarvoor kan de doodstraf worden opgelegd. ‘De Huthi-autoriteiten moeten deze valse aanklachten intrekken en de willekeurig opgepakte mensen vrijlaten. Ook moet er een einde komen aan het misbruiken van het gerechtelijk systeem om mensen te straffen vanwege hun recht om hun eigen godsdienst te kiezen en daarnaar te leven en om journalisten, politieke opponenten, activisten en andere minderheden te vervolgen’, zegt Lynn Maalouf.

Achtergrond

Sinds 2015 heeft Amnesty International een aantal incidenten gedocumenteerd waarbij de Huthi-autoriteiten leden van de Bahai-gemeenschap vastzetten. Op dit moment zitten zes Bahai gevangen, onder wie enkelen die slachtoffer werden van gedwongen verdwijning, marteling en eenzame opsluiting.