Iran: doodstraf Mohammad Reza Haddadi ingetrokken
© private

Iran: doodstraf Mohammad Reza Haddadi ingetrokken

Op 14 februari 2022 werd bekend dat het Hooggerechtshof van Iran het doodvonnis heeft vernietigd van Mohammad Reza Haddadi. Hij werd in 2004 ter dood veroordeeld voor een misdrijf dat plaatsvond toen hij 15 jaar oud was. Er is goede hoop dat Haddadi binnenkort de gevangenis mag verlaten.

Amnesty International voert sinds 2008 campagne voor Mohammad Reza Haddadi en verwelkomt het nieuws dat het doodvonnis is ingetrokken.

In strijd met Kinderrechtenverdrag

Volgens het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties mogen kinderen die jonger zijn dan 18 jaar op het moment dat ze een misdrijf plegen, niet de doodstraf krijgen. Iran is partij bij dit verdrag. Amnesty roept de Iraanse autoriteiten op het gebruik van de doodstraf tegen minderjarige daders onmiddellijk af te schaffen, in overeenstemming met de verplichtingen van Iran volgens het internationaal recht.

Getuigenissen genegeerd

Na zijn arrestatie bekende Mohammad Reza Haddadi dat hij iemand had vermoord. Al snel trok hij deze verklaring in. Hij zei dat hij bekende nadat zijn twee medebeklaagden hem ertoe hadden gedwongen. Tijdens zijn rechtszaak zei Haddadi dat hij niet had deelgenomen aan de moord. Zijn medebeklaagden bevestigden Mohammad Reza Haddadi’s onschuld en trokken hun getuigenissen over zijn betrokkenheid bij de moord in. De medeverdachten werden veroordeeld tot gevangenisstraffen.

Lees meer over Amnesty’s standpunt over de doodstraf.

Meer over dit onderwerp