Een man in Iran kreeg 80 zweepslagen als straf voor het feit dat hij als kind alcohol had gedronken op een bruiloft - tien jaar geleden.

Iran: 80 stokslagen voor alcoholgebruik in kindertijd

Een man in Iran kreeg afgelopen dinsdag 80 stokslagen omdat hij 10 jaar geleden alcohol had gedronken. Hij was toen 14 of 15 jaar oud.

In de noordoostelijk gelegen stad Kashmar werd de man, van wie alleen de initialen M.R. bekend zijn, aan een boom vastgebonden om zijn wrede en onmenselijke straf te ondergaan. Een menigte mensen keek op een afstand toe.

Volgens de openbaar aanklager van Kashmar had M.R. alcohol gedronken tijdens een bruiloft. Daar ontstond een vechtpartij waarbij een 17-jarige jongen om het leven kwam. De openbaar aanklager gaf toe dat M.R. niets met de moord te maken had en dat de lijfstraf alleen was opgelegd vanwege het drinken van alcohol. Het is onduidelijk waarom er 10 jaar gewacht is met het uitvoeren van de straf.

Lijfstraffen voor tal van overtredingen

Meer dan 100 ‘delicten’, waaronder diefstal, geweldpleging, vandalisme, smaad en fraude, zijn onder de Iraanse wet strafbaar met stokslagen. Maar ook voor zaken die niet onder het strafrecht zouden moeten vallen kun je in Iran met stokslagen bestraft worden. Het gaat hierbij onder meer om overspel, intieme relaties tussen ongetrouwde mannen en vrouwen, ‘schennis van de eerbaarheid’ en seks tussen mensen van hetzelfde geslacht.

De gerechtelijke autoriteiten van Iran hebben in 2018 diverse wrede straffen opgelegd en uitgevoerd, waaronder de amputatie van de hand van een man wegens diefstal.

Meer over dit onderwerp