Nasrin Sotoudeh
© Privefoto

Iraanse advocaat Sotoudeh verkeert in kritieke toestand (update)

Het leven van de gevangen mensenrechtenadvocaat Nasrin Sotoudeh is in gevaar. Amnesty International roept de autoriteiten van Iran op haar onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten. Om die oproep kracht bij te zetten, voeren we donderdag  – kleinschalig, want corona-proof – actie bij de Iraanse ambassade in Den Haag. En we roepen zoveel mogelijk mensen op sms-jes te sturen naar de ambassade. Nasrin Sotoudeh moet zo snel mogelijk vrijkomen.

Update: Nasrin Sotoudeh heeft volgens berichten op vrijdag 25 september haar hongerstaking beëindigd. Haar gezondheidssituatie blijft zorgwekkend. Daarom blijven we actie voor haar voeren.

Enkele duizenden mensen gaven al gehoor aan onze sms-actie, gericht aan de Iraanse ambassadeur. Voor iedereen die deelneemt wordt een bericht voorgelezen zodra in de ambassade de telefoon wordt opgenomen: ‘Laat Nasrin vrij!’.

En we voerden actie vóór de Iraanse ambassade tegen de zware straf die Sotoudeh kreeg voor haar vreedzame strijd voor het respecteren van de mensenrechten in haar land. Dat zij aan haar familie zich hierdoor enorm gesteund voelden, blijkt uit het bericht op Facebook-pagina van Nasrin Sotoudeh. Daar werd het volgende bericht geplaatst:

‘Gisteren hielden medewerkers van Amnesty Nederland een kleine demonstratie voor de ambassade van Iran. Vanwege de corona-maatregelen waren daar alleen directeur Dagmar Oudshoorn, senior politiek adviseur Youssef Rahman en twee stafleden aanwezig. Ze stonden van 11.00 tot 12.00 uur voor de ambassade en riepen met borden op tot Nasrins vrijlating.’

‘Ook organiseerden ze een sms-actie waarbij mensen een tekstbericht konden sturen die werd omgezet naar een gesproken bericht. Voor elk tekst-bericht belde het Amnesty-team de ambassade en sprak daar het toegezonden tekst-bericht uit.’

Nasrin Sotoudeh (57) streed tegen de doodstraf en de verplichte hoofddoek in Iran. De Iraanse overheid veroordeelde haar daarom tot een celstraf van 38 jaar en 148 stokslagen. De situatie in de gevangenis waar zij samen met tientallen andere politieke gevangenen zit is, zeker door de coronacrisis, ondraaglijk geworden.

Daarom ging Sotoudeh afgelopen augustus in hongerstaking om tegen dit onrecht te protesteren. Ruim veertig dagen later is ze opgenomen op de intensive care. Haar hart klopt moeizaam en praten gaat bijna niet meer. Haar man en kinderen maken zich ernstige zorgen.

Achtergrond

Nasrin Sotoudeh zet zich al jaren in voor mensenrechten in Iran. Ze zat al eerder gevangen vanwege haar mensenrechtenwerk en wordt al lang geïntimideerd en lastiggevallen door de Iraanse autoriteiten. Amnesty International voert al jaren actie voor haar.