Vrouwenrechtenactivist Fardhad Meysami voert actie tegen de verplichte hijab voor vrouwen in Iran
© Private

Iran: ernstig zieke gewetensgevangene onder druk om hongerstaking te beëindigen

De Iraanse autoriteiten moeten Farhad Meysami onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrijlaten. Meysami is een mensenrechtenverdediger die zich inzet voor vrouwenrechten. Hij wordt tegen zijn wil vastgehouden op de medische afdeling van de Evin-gevangenis waar hij onder druk wordt gezet om zijn hongerstaking te beëindigen.

De arts Farhad Meysami werd in juli gevangengezet vanwege zijn steun aan de campagne tegen wetten die vrouwen in Iran verplichten een hijab (hoofddoek) te dragen. Sinds 1 augustus is Meysami in hongerstaking. Zijn gezondheidstoestand is daarna ernstig verslechterd. Op 26 september werd hij onder dwang overgebracht naar de medische afdeling van de gevangenis. Daar wordt hij geïsoleerd vastgehouden en krijgt hij via een infuus tegen zijn wil voedingsstoffen toegediend. Bronnen vertelden Amnesty dat hij op die afdeling moet blijven tot hij zijn hongerstaking beëindigt.

‘Ik ben tegen de verplichte hijab’

‘Farhad Meysami’s enige “misdrijf” is zijn steun aan vrouwen die zelf willen bepalen welke kleding zij dragen. Hij is een gewetensgevangene en het is een grote schande dat hij gevangenzit’, zegt Philip Luther van Amnesty International.

Meysami werd op 31 juli in zijn huis in Teheran gearresteerd. Agenten van de veiligheidstroepen vonden een button met de tekst ‘Ik ben tegen de verplichte hijab’. Daarop werd hij aangeklaagd vanwege het ‘verspreiden van propaganda tegen het systeem’ en ‘samenkomst teneinde misdrijven tegen de nationale veiligheid te plegen’. Ook werd Meysami beschuldigd van het ‘beledigen van islamitische heiligdommen’ omdat hij volgens de autoriteiten de hijab ‘beledigde’.

Recht op vrije meningsuiting

Door Meysami te dwingen om een einde aan zijn hongerstaking te maken, schenden de Iraanse autoriteiten zijn recht op vrijheid van meningsuiting. Alle gevangenen hebben recht op toereikende medische zorg in lijn met de medische ethiek en hebben het recht om in te stemmen met de behandeling die ze krijgen.

Meysami steunt Nasrin Sotoudeh en Reza Khandan

Met zijn hongerstaking roept Farhad Meysami de autoriteiten ook op om mensenrechtenverdedigers Nasrin Sotoudeh en Reza Khandan vrij te laten. Die twee werden in respectievelijk juni en september 2018 gearresteerd. Mensenrechtenadvocaat Sotoudeh werd opgepakt in verband met haar werk. Ze verdedigde vrouwen die vervolgd werden vanwege hun vreedzaam protest tegen de verplichte hijab. Haar man Khandan werd vastgezet vanwege zijn steun voor de campagne tegen de verplichting een hoofddoek te dragen en omdat hij actievoerde voor de vrijlating van zijn vrouw.

Het hele jaar al voeren vrouwen, en ook mannen, in Iran actie tegen de verplichte hijab door in het openbaar hun hoofddoeken af te doen. De campagne wordt door de autoriteiten met geweld tegengegaan. Tientallen vrouwen zijn geslagen, gearresteerd en vervolgd vanwege hun vreedzame protest. Dit is een overduidelijke schending van het recht op vrije meningsuiting.

Amnesty’s oproep

Amnesty roept de autoriteiten van Iran op Farhad Meysami onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten, aangezien hij alleen maar gebruikmaakt van zijn recht op vrije meningsuiting. Daarnaast moeten de autoriteiten de wetten die de hijab verplichten, herzien. Ook moet er een einde komen aan het vervolgen van vrouwen die zich tegen de hijab uitspreken. Al tientallen jaren worden vrouwenrechten in Iran geschonden, zoals hun recht om niet gediscrimineerd te worden, het recht op vrijheid van godsdienst en dat op vrijheid van meningsuiting. Ook worden vrouwen niet beschermd tegen willekeurige arrestatie en detentie, marteling en andere wrede bestraffing.

Lees meer over de acties tegen de verplichte hijab.