Chandrasekhar Azad, Dalit-activist uit India
© National Herald India

India: Dalit-activist vrijgelaten

In India is Chandrashekhar Azad vrijgelaten. De activist zet zich in voor de rechten van de Dalit, de onaanraakbaren die onderaan de maatschappelijke ladder en buiten het kastesysteem staan. Hij werd elf maanden gevangengehouden.

Chandrashekhar Azad werd op 8 juni 2017 gearresteerd omdat hij bij rellen betrokken zou zijn en anderen zou hebben aangezet om geweld te gebruiken. De rellen braken uit toen protesterende Dalits en dominante kasteleden slaags raakten. De onrust hing samen met de moord op twee Dalits en het platbranden van vijftig woningen van Dalits door mannen die tot een dominante kaste behoorden. Dit gebeurde in april en mei 2017.

‘Bhim-leger’ tegen discriminatie Dalits

Azad is de oprichter van het ‘Bhim-leger’, een groep Dalit-activisten die campagnevoeren tegen discriminatie en geweld dat het gevolg is van het kastesysteem. Ze runnen zo’n driehonderd scholen voor Dalit-kinderen die weinig kansen krijgen zich te ontwikkelen.

Vast vanwege veiligheidswet

Sinds november 2017 zat Chandrashekhar Azad in administratieve hechtenis. In totaal werd hij elf maanden gevangengehouden op basis van de Nationale Veiligheidswet (NSA). De NSA staat administratieve detentie gedurende twaalf maanden toe en wordt vaker gebruikt om critici van de regering op te pakken, omdat ze een ‘gevaar’ voor de nationale veiligheid zouden vormen.

Vrij, maar voor hoe lang?

‘De regering was bang om op de vingers getikt te worden door het Hooggerechtshof omdat ze me liet arresteren’, zei Azad na zijn vrijlating. ‘Ik ben er zeker van dat ik binnen tien dagen opnieuw gearresteerd zal worden.’

Amnesty International voerde actie voor de vrijlating van Chandrashekhar Azad.