In Honduras zijn milieuactivisten José Daniel Márquez, Kelvin Alejandro Romero, José Abelino Cedillo, Porfirio Sorto Cedillo, Ewer Alexander Cedillo, Orbin Nahún Hernández, Arnol Javier Alemán en Jeremías Martínez Díaz vrijgelaten. De laatste ontbreekt op de foto

Honduras: milieuactivisten onverwachts vrijgelaten

In Honduras oordeelde de rechtbank op 24 februari 2022 dat zes milieuactivisten onmiddellijk moeten worden vrijgelaten.

De zes milieuactivisten zaten al 30 maanden onterecht vast nadat ze vreedzaam protesteerden tegen een mijnbouwbedrijf dat de Guapinol-rivier vergiftigt. Op 9 februari 2022 oordeelde een rechter nog dat de zes schuldig zijn aan onder meer het toebrengen van schade aan het mijnbouwbedrijf. Twee andere milieuactivisten die waren aangeklaagd, werden eerder al vrijgesproken. Amnesty International begon op 23 februari een schrijfactie voor de vrijlating van de zes activisten.

Vast voor vreedzaam protest

José Márquez Márquez, Kelvin Romero Martínez, José Abelino Cedillo Cantarero, Porfirio Sorto Cedillo, Ewer Cedillo Cruz en Orbin Nahún Hernández zijn leden van het Gemeentelijk Comité voor de Verdediging van Gemeenschappelijke en Publieke Goederen van de gemeente Tocoa. Ze verzetten zich sinds 2015  tegen twee mijnbouwbedrijven die de waterbronnen van duizenden mensen vergiftigen. In 2020 werden ze genomineerd voor de Sacharovprijs van het Europees Parlement voor verdedigers van democratie en mensenrechten.

Meer over dit onderwerp