In Jemen zijn na internationale druk zes gevangengenomen leden van de Bahai-minderheid vrijgelaten.
© AFP via Getty Images

Goed nieuws uit Jemen: zes Bahais vrijgelaten

In Jemen zijn na internationale druk zes gevangengenomen leden van de Bahai-minderheid vrijgelaten: een man en drie vrouwen in juni en twee mannen in juli. Volgens het Bahai International Committee is dat te danken aan de aanhoudende internationale druk, waaronder van Amnesty International.

Op 25 mei 2023 bestormden gewapende Houthi-troepen een vreedzame bijeenkomst van Bahais in Sanaa, de hoofdstad van Jemen. Ze pakten zeventien mensen met geweld op, onder wie vijf vrouwen. Bahais zijn een religieuze minderheid in Jemen die door de Houthi-autoriteiten zwaar worden gediscrimineerd. Het risico op marteling is dan ook groot voor de gevangenen. Ook zouden ze kunnen worden gedwongen valse bekentenissen af te leggen, waarna ze mogelijk de doodstraf kunnen krijgen.

Vrijlating stemt hoopvol

Onder internationale druk zijn inmiddels zes mensen vrijgelaten. Elf mensen, negen mannen en twee vrouwen, blijven echter in hechtenis en hun verblijfplaats blijft onbekend. Ze lopen het risico op verdere schendingen van hun rechten door de Houthi-autoriteiten, waaronder marteling en andere vormen van mishandeling of zelfs de dood. Ze moeten onmiddellijk en onvoorwaardelijk worden vrijgelaten. Amnesty International zal met een petitie de druk op blijven voeren op de Houti-autoriteiten.

Bahais al langer doelwit

Sinds 2015 documenteert Amnesty International de situatie van leden van de Bahai-gemeenschap in Jemen die worden vastgehouden door de feitelijke Houthi-autoriteiten. Ze worden onderworpen aan gedwongen verdwijning, marteling, en incommunicado gevangenschap waarbij geen enkel contact met de buitenwereld mogelijk is en de gevangenen een grote kans lopen om te worden gemarteld.

Achtergrond

In Jemen woedt sinds 2015 een burgeroorlog. De overheid, gesteund door een door Saudi-Arabië geleide coalitie, strijdt tegen sjiitische Houthi-rebellen en diverse extremistische partijen. De Houthi’s zijn bondgenoten van de sjiitische beweging Hezbollah en Iran en streven naar meer autonomie in het noorden van Jemen waar ze lang de macht hadden.

Alle partijen bij het gewapende conflict in Jemen, inclusief de Houthi-troepen, de internationaal erkende regering, de Southern Transitional Council, de door Saudi-Arabië geleide coalitie en de door de Verenigde Arabische Emiraten gesteunde Jemenitische strijdkrachten maken zich schuldig aan misdrijven onder internationaal recht en mensenrechtenschendingen. Het gaat onder meer om opzettelijke moorden, willekeurige detenties, gedwongen verdwijningen, marteling en andere vormen van mishandeling, en oneerlijke processen.

In april 2023 vond een diplomatieke toenadering plaats en herstelden aartsrivalen Saudi-Arabië en Iran onder leiding van China de banden. Ook spraken de landen over het beëindigen van de strijd in Jemen. Saudi-Arabië en Iran gebruiken Jemen om hun onderlinge rivaliteit uit te vechten in een wrede oorlog. De toenadering tussen Iran en Saudi-Arabië kan bepalend zijn voor de toekomst van Jemen.

Meer over dit onderwerp