Demonstratie voor gevangen journalisten in Turkije
© Amnesty International (foto: Marieke Wijntjes)

Goed nieuws! Geen journalisten in Turkse gevangenis

Het blijkt allemaal een groot misverstand te zijn. Dat Turkije het land is waar de meeste journalisten gevangengehouden worden, zoals Amnesty bekendmaakte, is niet waar! De Turkse president Erdoğan heeft het zelf gezegd.

Volgens Amnesty zitten meer dan 120 journalisten in de cel, maar Erdoğan noemt dat onzin. ‘We vroegen om de lijst… En het is erg interessant. Er staan allerlei mensen op, van moordenaars tot dieven, van kindermisbruikers tot terroristen. Maar op de lijst staan geen journalisten’, zei hij onlangs tijdens een bijeenkomst met leden van de associatie van uitgevers.

Hoe kan het ook anders in een land waar volgens de president ‘nergens ter wereld de pers vrijer is dan in Turkije. De pers is zo vrij in Turkije dat belediging, kwaadsprekerij, laster, racisme en haat zaaien zijn toegestaan, terwijl dat in democratische landen niet wordt getolereerd.’

Opgepakt na kritiek op Gülen

Een van de namen op de lijst waar de president naar verwees is die van Ahmet Şık, een zeer ervaren onderzoeksjournalist. In 2011 schreef hij het boek Het Leger van de Imam. Daarin zet hij uiteen hoe aanhangers van Fethullah Gülen overheidsinstellingen zoals de politie, het leger en justitie infiltreerden en er sleutelposities innamen, zichzelf verrijkten en tegenstanders op basis van valse aanklachten lieten vervolgen. In die tijd was Erdoğan nog goed bevriend met Gülen. Kritiek op Gülen werd niet geaccepteerd. Hun opponenten betichtten zij ervan lid te zijn van de ultranationalistische organisatie Ergenekon, die de macht wilde overnemen. Şık werd hier ook van beschuldigd en zat meer dan een jaar in voorarrest.

In 2013 komt het tot een breuk tussen Erdoğan en Gülen. De Turkse president beschouwt Gülen sindsdien als zijn aartsrivaal en de kwade genius achter de couppoging van juli 2016.

De feiten tonen een ander beeld

Sinds de couppoging in juli 2016 zijn circa 160 mediakanalen gesloten, hebben volgens de Turkse Journalisten Vakbond rond de 2.500 journalisten en anderen die in de media werkzaam zijn hun baan verloren en is van 778 journalisten hun perskaart ingenomen. En er zitten meer dan 120 journalisten gevangen vanwege hun journalistieke werk. President Erdoğan noemt ze gemakshalve criminelen om zo de schone schijn van een vrije pers in zijn land op te kunnen houden.

Zo gaat dat met persvrijheid in Turkije. Dat Nederland volgens Reporters without Borders op de tweede plaats staat als het gaat om persvrijheid en Turkije op een schamele plek 151, zal dan ook wel een foutje zijn. Of toch niet, meneer Erdoğan?