Amnesty India, De Indiase overheid heeft de bankrekening van Amnesty geblokkeerd
© Amnesty International

India dwingt Amnesty tot forse inkrimping

Amnesty India ziet zich genoodzaakt om haar werkzaamheden tot het absolute minimum te beperken. De Indiase overheid heeft de bankrekening van Amnesty geblokkeerd, waardoor de organisatie ruim een derde van haar werknemers niet meer kan betalen.

Op 25 oktober viel een overheidsinstantie die financiële misdrijven onderzoekt het kantoor van Amnesty India binnen. De regering van premier Modi zet het maatschappelijke middenveld steeds meer onder druk. De inval bij Amnesty was daarvan een van de vele voorbeelden.

Het gevolg van het ingrijpen van de overheid is dat Amnesty India de contracten van 68 werknemers heeft moeten beëindigen, iets meer dan 30 procent van het totaal. De organisatie ziet zich ook gedwongen om andere kostenbesparingen door te voeren.

Werk Amnesty India gaat door

‘We zijn onze collega’s enorm dankbaar voor hun toewijding en inzet, die van essentieel belang zijn geweest voor de opbouw van de Amnesty-beweging in India,’ zegt Amnesty India-directeur Aakar Patel. ‘We hopen dat onze collega’s weer bij ons willen werken als we financieel weer sterker staan. In de tussentijd proberen we door te gaan met ons werk: het verdedigen van mensenrechten en de waarden die zijn vastgelegd in de grondwet, en opkomen voor gerechtigheid, vrijheid en gelijkheid.’