De Egyptische openbaar aanklager moet dringend onderzoek doen naar wat lijkt op buitengerechtelijke executies door leden van het leger in de noordelijke Sinaï.

Egypte moet buitengerechtelijke executies door leger in de noordelijke Sinaï onderzoeken

Amnesty International analyseerde een video die voor militaire propagandadoeleinden is bedoeld. Op 1 augustus 2021 gaf de woordvoerder van de Egyptische strijdkrachten de video vrij om actuele informatie te geven over operaties tegen gewapende militanten. Op de video is te zien dat een soldaat iemand van dichtbij neerschiet terwijl hij in een geïmproviseerde tent slaapt. Een andere clip toont een ongewapende man die van bovenaf wordt beschoten, terwijl hij door de woestijn rent, en daarna op de grond valt.

In de voice-over wordt het succes van de operaties van de Egyptische strijdkrachten in de noordelijke Sinaï geroemd, waarbij gezegd wordt dat er de afgelopen tijd 89 militanten zijn vermoord.

‘Schokkende misdrijven’

‘De zeer verontrustende beelden in deze Egyptische militaire propagandavideo, waarin de koelbloedige moord op twee ongewapende mensen wordt opgehemeld terwijl zij duidelijk geen bedreiging vormen, laten de schokkende misdrijven zien die zijn begaan in naam van de strijd tegen terrorisme in Egypte’, zegt Philip Luther van Amnesty International. ‘Het Egyptische openbaar ministerie moet onmiddellijk een effectief, onpartijdig en onafhankelijk onderzoek starten naar deze schijnbare buitengerechtelijke executies, met als doel de verantwoordelijken voor de rechter te brengen en in eerlijke processen voor civiele rechtbanken te berechten.’

Amerikaanse militaire steun

De soldaat die in de video op de man in de tent schiet, gebruikt een M4-karabijn met een PEQ-richtlicht en een Advanced Combat Optical Gunsight, beide van Amerikaanse makelij. Met militaire hulp van 1,3 miljard dollar per jaar, behoort Egypte tot de grootste ontvangers van militaire hulp uit de Verenigde Staten.

Wapenexporteurs medeplichtig

De video is een duidelijk voorbeeld dat de Egyptische autoriteiten het internationaal recht minachten. Het toont ook de risico’s aan van medeplichtigheid aan deze schendingen door wapenexporteurs. De internationale gemeenschap, inclusief de VS en de EU-lidstaten, moet dringend stoppen met de overdracht van wapens of militaire uitrusting als er een duidelijk risico bestaat dat deze kunnen worden gebruikt om mensenrechtenschendingen te plegen.

Geen verificatie

Amnesty heeft de beelden in de video niet onafhankelijk kunnen verifiëren of de datum of de locatie van de getoonde gebeurtenissen kunnen bevestigen. De video werd vrijgegeven na twee militante aanvallen waarbij vijf soldaten gedood werden en er acht gewond raakten. Ook viel er een burgerdode en raakten vier burgers gewond. Wilayet Sinai, een gewapende groepering die actief is in de noordelijke Sinaï, eiste de verantwoordelijkheid voor de eerste aanval op.

Dit is niet de eerste keer dat het leger wordt beschuldigd van buitengerechtelijke executies, die niet onafhankelijk werden onderzocht.

Achtergrond

Egypte heeft een strikte mediastilte opgelegd wat betreft de operaties in de noordelijke Sinaï en heeft mensenrechtenorganisaties en onafhankelijke waarnemers de toegang tot de regio ontzegd.

Journalist Ismail al-Iskandarani wordt sinds november 2015 vastgehouden en werd door een militaire rechtbank tot 10 jaar gevangenisstraf veroordeeld vanwege zijn berichtgeving over de situatie in de noordelijke Sinaï.

Het Egyptische leger en de veiligheidstroepen vechten sinds 2011 tegen militanten in de noordelijke Sinaï.