Begraafplaats waar slachtoffers van Boko Haram en gedode leden van deze gewapende groepering begraven zijn, Nigeria
© PIUS UTOMI EKPEI/AFP/Getty Images

Doden van zeker 45 burgers door Boko Haram in Nigeria is oorlogsmisdrijf

In het noorden van Nigeria hebben Boko Haram-strijders ten minste 45 burgers gedood. De gerichte aanvallen op burgers zijn oorlogsmisdrijven.

‘De gruwelijke moord op burgers door Boko Haram-strijders toont eens te meer hun schaamteloze minachting voor het leven aan’, zegt Osai Ojigho van Amnesty International. ‘Deze moorden zijn specifiek gericht op burgers en zijn oorlogsmisdrijven. De daders moeten snel voor de rechter worden gebracht. Volgens het internationaal humanitair recht moeten burgers juist worden beschermd tegen aanvallen.’

Voortdurende aanvallen op burgers

Een familielid van een van de slachtoffers vertelde Amnesty International dat over een aanval op zondag 22 mei 2022 in Rann, in de staat Borno. Leden van Boko Haram vielen boerderijen binnen. Dit is de laatste in een reeks van wreedheden die Boko Haram begaat in Borno en andere delen van Noord-Nigeria.

Boko Harams voortdurende aanvallen op burgers zijn onaanvaardbaar en moeten stoppen. Op 28 november 2020 doodde Boko Haram ten minste 43 landarbeiders in de buurt van het dorp Koshebe, in de staat Borno. Zij gebruikten daarvoor vooral machetes en messen. Tientallen andere burgers raakten vermist. In januari 2019 bevestigde Amnesty International dat Boko Haram in Rann zeker 60 mensen doodde bij een van de dodelijkste aanslagen.

Begin 2021 maakten Boko Haram-strijders zich in het noordoosten van Nigeria schuldig aan verkrachting en ander seksueel geweld tegen vrouwen en meisjes. Boko Haram pleegde ook daarmee oorlogsmisdrijven.

Amnesty’s oproep

Amnesty International roept Boko Haram op om een ​​einde te maken aan het onwettig doden van burgers en het internationaal humanitair recht te respecteren. De Nigeriaanse autoriteiten moeten snel handelen en ervoor zorgen dat alle burgers in conflictgebieden in het noorden van Nigeria worden beschermd.

Achtergrond

Amnesty International documenteert sinds 2009 oorlogsmisdrijven en misdrijven tegen de menselijkheid door Boko Haram. In april 2015 bracht Amnesty International hierover het rapport ‘Our job is to shoot, slaughter and kill’: Boko Haram’s reign of terror in north east Nigeria uit.