Denemarken dreigt Syrische vluchtelingen terug te sturen naar oorlogsgebied

Denemarken, stuur honderden vluchtelingen niet terug naar Syrisch oorlogsgebied

Honderden Syrische vluchtelingen van wie de verblijfsvergunning door de Deense autoriteiten is ingetrokken, kunnen te maken krijgen met marteling, gedwongen verdwijning en willekeurige detentie als ze naar Syrië worden teruggestuurd.

Ten minste 380 vluchtelingen, onder wie kinderen, zijn door de Deense immigratiedienst geïnformeerd dat ze zullen moeten terugkeren naar Syrië. Dat gebeurde nadat Denemarken de Syrische hoofdstad Damascus en omgeving veilig acht voor terugkeer. Hun tijdelijke beschermingsstatus, en dus hun verblijfsvergunningen, zijn ingetrokken. Velen van hen wachten nog op een definitieve beslissing over hun zaak in hoger beroep.

Amnesty International heeft begrepen dat voor 39 mensen een definitieve beslissing is genomen waardoor ze het risico lopen te worden uitgezet zodra Denemarken de diplomatieke banden met het Syrische regime heeft herstelt.

‘Nadat ze uit oorlogsgebied zijn ontsnapt, is voor ​​ten minste 39 vluchtelingen het wrede vooruitzicht dat ze ‘vrijwillig’ naar Syrië moeten terugkeren of naar uitzetcentra worden overgebracht in afwachting van uitzetting, zegt Nils Muižnieks van Amnesty International. ‘Het lot van honderden anderen is nog onbekend. Het is onbegrijpelijk dat de Deense autoriteiten bepaalde delen van Syrië – een land waar mensen routinematig worden vastgehouden, verdwijnen en worden gemarteld – veilig achten om naar terug te keren.’

Ondervraagd door militairen die mensenrechten schonden

Uit Amnesty-onderzoek is gebleken dat burgers die zijn teruggekeerd naar door de Syrische regering gecontroleerde gebieden, waaronder Damascus, worden verzocht een ‘veiligheidsgoedkeuring’ te ondergaan. Het gaat om een ondervraging door Syrische veiligheidstroepen. Amnesty beschouwt leden van deze troepen als de verantwoordelijken voor de wijdverbreide en systematische schendingen van de mensenrechten en schendingen die misdaden tegen de menselijkheid vormen, waaronder het gebruik van marteling, buitengerechtelijke executies en gedwongen verdwijningen.

Schending internationaal recht

‘Vluchtelingen voor onbepaalde tijd in terugkeercentra plaatsen, zonder toegang tot werk of onderwijs, zet hen onder druk om terug te keren. Door hen te dwingen naar Syrië terug te gaan, zouden ze een reëel risico lopen op marteling en andere ernstige schendingen van hun mensenrechten en zou het een schending van het internationaal recht inhouden’, zegt Nils Muižnieks. ‘De Deense autoriteiten moeten deze gewetenloze beslissing om de tijdelijke beschermingsstatus voor Syriërs in te trekken, terugdraaien.’