Rodrigo Mundaca van milieuorganisatie Modatima, Chili

Chili: milieuactivisten krijgen bescherming

Rodrigo Mundaca en andere leden van milieuorganisatie MODATIMA worden vanaf nu beschermd tegen bedreigingen. Ze hadden de officier van justitie hierom verzocht en krijgen nu bescherming van de politie. ‘Ik heb het gevoel dat Amnesty mijn leven heeft gered’ zei Mundaca na de toezegging van de autoriteiten hem en zijn mede-activisten te beschermen.

MODATIMA vraagt al jarenlang aandacht voor de gevolgen van het waterbeleid voor boerengemeenschappen in de provincie Petorca in Midden-Chili. In het gebied is water schaars omdat het illegaal wordt afgetapt voor grote landbouw- en mijnbouwprojecten. De lokale boeren kampen hierdoor met watertekorten, wat een bedreiging is voor hun bestaan.

Doodsbedreiging

Nadat Munduca in 2012 lokale politici en bedrijven aansprak op hun illegale praktijken, worden hij en andere leden van MODATIMA lastiggevallen en ontvangen zij doodsbedreigingen. In 2015 werd Munduca aangevallen en in 2017 werd hij telefonische bedreigd: ’we gaan je vermoorden, klootzak, we gaan je vermoorden’.

Munduca en Amnesty Chili vinden dat de autoriteiten hun best hebben gedaan om de daders op te sporen, maar vanwege gebrek aan bewijs is de zaak gesloten totdat nieuw bewijs boven water komt.

De leden van MODATIMA voelen zich gesteund door de ruim 55.000 handtekeningen onder Amnesty’s oproep hen te beschermen. Hierdoor kreeg hun zaak meer media-aandacht. Dankzij de politiebescherming voelen de milieuactivisten zich veiliger en kunnen zij hun werk voortzetten.