Brazilië: moord op mensenrechtenverdediger Marielle Franco moet opgelost

De Braziliaanse autoriteiten moeten er alles aan doen om de moord op mensenrechtenverdediger Marielle Franco en haar chauffeur Anderson Gomes op te lossen, en de verantwoordelijken te berechten. Vandaag is het een maand geleden dat Franco werd vermoord.

Franco, die in 2016 gekozen werd als gemeenteraadslid van Rio de Janeiro, stond bekend als LHBT-activiste. Ook hekelde ze het wangedrag van de politie en buitengerechtelijke executies, vooral in de favelas (sloppenwijken). Enkele dagen voordat ze vermoord werd, was ze benoemd tot rapporteur van de commissie die de inzet van het leger in de favelas monitort. Het leger neemt daar politietaken over.

Dodelijke omgeving

‘De wereld moet weten wie Marielle heeft vermoord, en waarom,’ zegt Jurema Werneck, directeur van Amnesty International Brazilië. ‘Elke dag dat deze zaak onopgelost blijft, worden de risico’s en de onzekerheid voor mensenrechtenverdedigers groter. Als de staat er niet in slaagt om de schuldigen te berechten, is dat een signaal dat mensrechtenverdedigers ongestraft vermoord kunnen worden.’

Brazilië is voor mensenrechtenactivisten een van de meest dodelijke landen. In 2017 werden ten minste 58 van hen vermoord.

Strijd voor gerechtigheid gaat door

‘De moord op een zwarte, lesbische mensenrechtenverdediger, die opkwam voor de meest gemarginaliseerde groepen in de samenleving, is duidelijk bedoeld om haar het zwijgen op te leggen en angst en onzekerheid te zaaien,’ zegt Werneck. ‘Maar wij blijven onze stem verheffen. Mensen in Brazilië en in de hele wereld zijn in actie gekomen sinds Marielle werd vermoord en zullen niet rusten tot de waarheid bekend is en gerechtigheid is geschied. Ze proberen ons het zwijgen op te leggen, maar we laten zien dat we niet bang zijn.’

Meer over dit onderwerp