© © AHMAD AL-BASHA/AFP/Getty Images

Bom in bloedige luchtaanval op Jemen blijkt Amerikaans

De bom die bij een luchtaanval afgelopen maand op Sanaa (Jemen) zestien mensen doodde en zeventien verwondde, blijkt van Amerikaanse makelij. De enige overlevende was de vijfjarige Buthaina, wier foto massaal gedeeld werd op sociale media.

Het bombardement op Sanaa raakte een woningblok waarbij drie woningen zwaar beschadigd raakten. Zeven kinderen werden gedood, onder wie alle vijf broers en zussen van Buthaina. Zij verloor ook nog eens beide ouders. Acht andere kinderen raakten gewond.

Amerikaanse bom

Amnesty’s wapenexperts analyseerden foto’s die een lokale journalist had gemaakt van de resten van de bom. Ze konden het gegevensplaatje terugleiden naar onderdelen die in de Verenigde Staten worden gemaakt.

De door de Saudi-Arabië geleide coalitie gaf toe de aanval te hebben uitgevoerd: een ‘technische fout’ zou het hoge aantal burgerdoden hebben veroorzaakt.

Burgers grote slachtoffer

Al ruim twee jaar voert de coalitie boven Jemen luchtaanvallen uit tegen de Huthi-militie, een sjiitische stroming die er van de regering van wordt beschuldigd met het eveneens sjiitische Iran samen te spannen. Het leed onder de burgers is enorm door de bombardementen, maar ook door honger en ziekte, waaronder een cholera-epidemie. Volgens de VN-Hoge Commissaris voor de Mensenrechten zijn er al 1.120 kinderen gedood en 1.541 verwond sinds het begin van conflict. Beide partijen maken zich hieraan schuldig.

Wapenembargo

Amnesty wil dat landen die wapens aan deze coalitie leveren, waaronder de VS, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, hier onmiddellijk mee stoppen. Er is een algeheel wapenembargo nodig om ervoor te zorgen dat geen van de strijdende partijen voorzien wordt van wapens of ander militair materieel. Verder moet er een onafhankelijk onderzoek komen naar de mensenrechtenschendingen en de daders moeten berecht worden in een eerlijk tribunaal.