© REUTERS/Hamad I Mohammed

Bahrein: oppositieleden en activisten onderdrukt in aanloop verkiezingen

In de aanloop naar de parlementsverkiezingen op 24 november 2018 worden in Bahrein oppositieleden en activisten in toenemende mate onderdrukt. Met name vooraanstaande sjiitische personen zijn het mikpunt.

‘De laatste twee jaar zijn leden van de politieke oppositie geïntimideerd en gevangengezet. We roepen de autoriteiten van Bahrein op een einde te maken aan de toenemende onderdrukking en kritische geluiden toe te laten, ook als die zich tegen de monarchie richten’, zegt Devin Kenney van Amnesty International. ‘De internationale partners en bondgenoten van Bahrein kunnen niet langer zwijgen. Ze moeten hun invloed aanwenden om de autoriteiten te dwingen zich te houden aan de internationale standaarden, zoals ze hebben toegezegd.’

Systematische campagne

Sinds het midden van 2016 voeren de autoriteiten van Bahrein een systematische campagne om de politieke oppositie uit te schakelen. Ze hebben het vooral gemunt op mensenrechtenverdedigers, journalisten, politieke activisten, sjiitische geestelijken en vreedzame demonstranten.

Politieke leiders van de sjiitische meerderheid hebben het extra zwaar te verduren. Aan de vooravond van de verkiezingen zitten alle sjiitische leiders met landelijke bekendheid gevangen of is hun Bahreinse nationaliteit ingetrokken.

Ook hebben de autoriteiten bestaande onderdrukkende wetgeving uitgebreid om oppositieleden uit te sluiten van elke vorm van burgerlijke of politieke participatie.

Lees meer over de onderdrukking van critici in Bahrein.

Meer over dit onderwerp