Sheikh Ali Salman, secretaris-generaal van Al-Wafeq
© Al-Wefaq National Islamic Society

Bahrein: levenslang voor oppositieleider

In Bahrein is de levenslange gevangenisstraf voor oppositieleider Sheikh Ali Salman in hoger beroep bevestigd.

‘De uitspraak is een nieuwe klap voor de vrije meningsuiting in Bahrein en toont aan dat het rechtssysteem in het land een complete aanfluiting is’, zegt Samah Hadid van Amnesty International. ‘Het besluit om Sheikh Ali Salman levenslang op te leggen, wat gebeurde na een oneerlijk proces, benadrukt dat de autoriteiten vastbesloten zijn om kritische geluiden te smoren.’

Verzonnen aanklacht

Sheikh Ali Salman is de secretaris-generaal van de Al-Wefaq Nationale Islamitische Vereniging. Die organisatie werd in 2016 verboden. Hij werd herhaaldelijk gearresteerd vanwege vermeende kritiek op de autoriteiten.

Zijn zaak is gebaseerd op in 2011 opgenomen telefoongesprekken met de toenmalige premier en minister van Buitenlandse Zaken. In november 2018 kreeg Sheikh Ali Salman levenslang na verzonnen aanklachten over spionage. Twee andere leden van Al-Wefaq, Ali al-Aswad en Sheikh Hassan Sultan, werden tijdens dat proces eveneens veroordeeld.

De oppositiegroeperingen Al-Wefaq en Waad werden in november 2018 geweerd bij de verkiezingen in Bahrein.

Al eerder veroordeeld

In 2015 werd Sheikh Ali Salman na een oneerlijk proces veroordeeld tot 4 jaar gevangenisstraf voor toespraken die hij hield in 2012 en 2014. Daarin sprak hij onder meer over de vastberadenheid van de oppositie om de macht in Bahrein over te nemen, om de doelen van de opstand van 2011 op vreedzame wijze te bereiken en om de verantwoordelijken voor mensenrechtenschendingen ter verantwoording te roepen. Ook benadrukte hij dat iedereen gelijk zou moeten zijn, inclusief de heersende familie. In december 2018 had hij die straf uitgezeten

Amnesty’s oproep

Amnesty roept de Bahreinse autoriteiten op het vonnis tegen Sheikh Ali Salman te vernietigen en hem onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten. Ook moeten zij het besluit intrekken om de twee oppositiegroeperingen Al-Wefaq en Waad te verbieden en het recht op vrijheid van vereniging garanderen.