Oppositieleider Ibrahim Sharif uit Bahrein kreeg 6 maanden cel na tweet
© ©AFP/Getty Images

Bahrein: celstraf voor oppositieleider

De Bahreinse oppositieleider Ebrahim Sharif heeft zes maanden gevangenisstraf gekregen vanwege een kritische tweet over de president van Sudan.

Op 25 december postte Sharif een tweet met de foto van de Sudanese president Al-Bashir en de tekst ‘Ga weg man, 30 jaar geleden kwam Omar al-Bashir boven op een tank en verkondigde redding te brengen. Tijdens zijn bewind stapelden de burgeroorlogen zich op, het zuiden splitste zich af, en hij bracht de aardige en prachtige Sudanese bevolking armoede, honger en vernedering.’

Bondgenoten houden zich stil

‘Het is verbijsterend dat iemand wordt veroordeeld omdat hij zijn mening verkondigde via Twitter,’ zegt Lynn Maalouf van Amnesty International. ‘Dat de belangrijkste bondgenoten van Bahrein, Amerika en het Verenigd Koninkrijk, zich stilhouden, speelt een rol in de ongebreidelde onderdrukking. De internationale gemeenschap moet haar invloed aanwenden door de Bahreinse autoriteiten te laten weten dat dergelijke praktijken niet getolereerd kunnen worden.’

Veroordeeld wegens belediging

Ebrahim Sharif werd veroordeeld op basis van artikel 215 van het Wetboek van strafrecht van Bahrein. Volgens dit artikel kan iedereen die ‘een ander land of zijn leider in het openbaar beledigt’ twee jaar gevangenisstraf krijgen.

Sinds de Arabische Lente worden in Bahrein en in de buurlanden steeds vaker vreedzame critici van de regering gevangengezet.