Legalisatie abortus in Argentinië verworpen
© Amnistía Internacional Argentina / Demian Marchi

Argentinië: senatoren laten kans liggen om abortus te legaliseren

De Argentijnse Senaat heeft het wetsvoorstel verworpen om abortus gedurende de eerste veertien weken van de zwangerschap toe te staan. Door dit besluit blijven vrouwen en meisjes gedwongen om een onwettige en onveilige abortus te ondergaan wanneer ze de zwangerschap willen afbreken.

Argentinië had een historische kans om de rechten van vrouwen en meisjes te versterken. Toegang tot een veilige abortus is een mensenrecht. Nu blijft abortus in Argentinië strafbaar, behalve als het leven van de vrouw in gevaar is of wanneer de zwangerschap het gevolg is van verkrachting.

Zo’n 500.000 abortussen per jaar

Jaarlijks worden er naar schatting 500.000 abortussen gepleegd in Argentinië. Dat is in 40 procent van alle zwangerschappen. Door clandestiene abortussen zijn de afgelopen dertig jaar in Argentinië meer dan 3.000 vrouwen overleden. Jaarlijks leggen zo’n 40.000 Argentijnse vrouwen en meisjes hun leven in de waagschaal door op illegale wijze de zwangerschap af te breken.

Ondanks oproepen van de internationale gemeenschap om het wetsvoorstel aan te nemen, besloten de senatoren daar geen gehoor aan te geven. De eerstvolgende mogelijkheid om het toestaan van abortus aan de orde te stellen is in het volgende parlementaire jaar.

De enige plekken in Latijns-Amerika waar abortus gelegaliseerd is, zijn Cuba, Uruguay en Mexico-Stad.

Lees meer over Amnesty’s standpunt over abortus.

Meer over dit onderwerp