Vrouwenactivisten Loujain al-Hathloul, Iman al-Nafjan, Aziza al-Youssef, Samar Badawi and Nassima al-Sada
© Amnesty International

Amnesty weigert deelname aan schijnvertoning C20 in Saudi-Arabië

G20-voorzitter Saudi-Arabië organiseert dit jaar het C20-forum voor het maatschappelijk middenveld. Het forum is de zoveelste PR-stunt van Saudi-Arabië om de ernstige mensenrechtenschendingen in het land te verbloemen.

‘De C20 zou een platform bieden aan maatschappelijke organisaties vanuit de hele wereld om de agenda van de G20 te beïnvloeden,’ zegt Netsanet Belay van Amnesty International. ‘Maar Saudi-Arabië heeft de meeste onafhankelijke activisten opgesloten. De Saudische organisaties die er wél zullen zijn, zijn regeringsgezind, waardoor het een aanfluiting wordt.’

Amnesty International heeft samen met Transparency International en Civicus besloten om niet deel te nemen aan deze reeks van voorbereidende vergaderingen voorafgaand aan de jaarlijkse G20-top in november dit jaar.

Saudi-Arabië misbruikt C20

‘De C20 is een schijnvertoning. We kunnen niet deelnemen aan een proces dat wordt misbruikt door een staat die de vrije meningsuiting onderdrukt, mensen gevangenzet die opkomen voor de rechten van vrouwen en minderheden, homoseksualiteit verbiedt en critici martelt en executeert,’ zegt Belay.

Mensenrechtensituatie erbarmelijk

Saudi-Arabië nam het voorzitterschap van de G20 over in december 2019. De autoriteiten investeerden onlangs in dure PR-campagnes om hun imago te verbeteren en organiseerde verschillende spraakmakende sportevenementen die internationale bezoekers trekken. Maar achter deze zorgvuldig gecultiveerde façade is de Saudische mensenrechtensituatie nog altijd even erbarmelijk.

Vooraanstaande activisten voor vrouwenrechten worden gevangengehouden. Tientallen anderen, onder wie mensenrechtenverdedigers, hebben lange gevangenisstraffen gekregen voor hun vreedzame activisme of zijn soms wel anderhalf jaar willekeurig vastgehouden zonder aanklacht. De Saudische autoriteiten executeren ook mensen zonder eerlijk proces en maken zich schuldig aan marteling en andere mishandeling van mensen die in hechtenis zitten.

Geen open discussie

Saudi-Arabië houdt zich nu al niet aan de fundamentele principes van de C20. De benoeming van de voorzitters van werkgroepen en verschillende commissies was ondoorzichtig en ervaren internationale groepen werden uitgesloten. Het C20-proces wordt geleid door de Koning Khalid Foundation, die is verbonden aan de Saudische koninklijke familie. Het proces is niet transparant en niet inclusief. Aangezien de Saudische autoriteiten politieke partijen, vakbonden en onafhankelijke mensenrechtenorganisaties verbieden, kunnen de C20-vergaderingen op geen enkele manier de vrije en open discussies zijn die ze beogen te zijn.