Vrouw schuilt voor Russische aanvallen in Kiev, Oekraïne

Amnesty in actie voor Oekraïne bij Russische ambassades wereldwijd

Op donderdag 24 maart 2022 voert Amnesty International actie voor Oekraïne bij de Russische ambassade in Den Haag. Het is precies een maand geleden dat Rusland Oekraïne binnenviel en daarom voert Amnesty vandaag wereldwijd bij vele Russische ambassades actie voor een einde aan het geweld in Oekraïne.

In Den Haag plaatst Amnesty International tussen 16.00 en 18.00 uur ‘verkeersborden’ bij de ambassade die de richting wijzen naar het Internationaal Strafhof. Amnesty vindt dat verdachten van oorlogsmisdrijven en andere misdrijven volgens het internationaal recht daar berecht moeten worden. Ook biedt Amnesty bijna 50.000 handtekeningen aan onder een nog steeds lopende petitie met de oproep aan de Russische ambassadeur in Nederland om er bij de regering in Moskou op aan te dringen het geweld te stoppen, burgers te beschermen en het internationaal recht te respecteren.

Acties wereldwijd

Tegelijk met de actie in Den Haag voert Amnesty International over de hele wereld actie bij Russische ambassades in onder meer Algerije, Argentinië, Australië, Canada, Japan, Mexico, Nieuw-Zeeland, Spanje, Taiwan, Tsjechië, de Verenigde Staten, Zuid-Korea en Zweden. In totaal worden meer dan 340.000 handtekeningen aangeboden.

Onderteken de petitie Rusland, stop het geweld in Oekraïne