Actie bij de Saudische ambassade: stop de bombardementen in Jemen
© Amnesty International

Drie jaar oorlog in Jemen: Amnesty voert actie bij ambassades van Saudi-Arabië en Verenigde Arabische Emiraten

In Jemen woedt sinds 2015 een burgeroorlog, die heeft geleid tot één van de grootste humanitaire rampen van dit moment. Daarom voert Amnesty International vrijdag 23 maart actie voor de ambassade van Saudi-Arabië en Verenigd Arabische Emiraten. Vanaf 10.30 – 13.00 uur staat Amnesty bij de Saudische ambassade en vanaf 10.45 – 12.30 uur bij de ambassade van de Emiraten. Amnesty zal pallets met hulpgoederen en medicijnen voor de ambassade plaatsen om haar oproep kracht bij te zetten dat de Jemenitische bevolking toegang krijgt tot humanitaire hulp.

Achtergrond conflict Jemen

Op 25 maart 2015 voerde een door Saudi-Arabië geleide coalitie boven Jemen luchtaanvallen uit tegen de sjiitische Houthi-rebellen. Hiermee werd het gewapende conflict tussen beide partijen aangewakkerd. Er zijn herhaaldelijk mensenrechten geschonden, en er werden oorlogsmisdaden begaan, waardoor burgers in het Arabische land lijden als gevolg van geweld, honger en ziektes.

Humanitaire crisis

Tijdens het nu drie jaar durende Jemen-conflict hebben alle partijen schaamteloos het internationale recht geschonden. Er zijn veel burgerslachtoffers gevallen door bombardementen en beschietingen, er zijn willekeurige detenties en gedwongen verdwijningen. Het is een humanitaire crisis die meer dan 22 miljoen mensen afhankelijk heeft gemaakt van voedselhulp en medicijnen om te overleven.

Internationale gemeenschap moet verantwoordelijkheid nemen

De internationale gemeenschap moet wapenoverdrachten aan de partijen die bij dit conflict betrokken zijn stopzetten. En internationale gemeenschap moet samenwerken om de strijdende partijen verantwoording af te laten leggen voor oorlogsmisdaden en andere mensenrechtenschendingen. Daarnaast moet zij druk uitoefenen op de door Saudi-Arabië geleide coalitie om de beperkingen op de import van hulpgoederen op te heffen. De blokkade op de import verergert een van ’s werelds ergste humanitaire crises.

Meer over dit onderwerp