Levendenherdenking op Zwarte Cross 2018
© Zwarte Cross

65.000 Zwarte Crossers brengen massaal eresaluut aan het leven

Op vrijdag 13 juli organiseren wij samen met Zwarte Cross de Levendenherdenking. Om klokslag 8 uur ’s avonds worden 65.000 bezoekers van het meest luidruchtige festival van Nederland bijna een minuut lang muisstil.

Eén minuut, waarvan 50 seconden stilte gevolgd wordt door 10 seconden gejuich als eresaluut aan het leven. Tijdens die 50 tellen staan de Zwarte Crossers erbij stil dat zij en hun naasten hun leven in vrijheid kunnen leiden.

Vrouwenrechten- en LHBTI-activist Vitalina Koval bezoekt Zwarte Cross

Op 10 juli is de Oekraïense vrouwenrechten- en LHBTI-activist Vitalina Koval aanwezig bij de persbijeenkomst van de Zwarte Cross op het festivalterrein de Schans in Lichtenvoorde. Amnesty International voert dit jaar op Zwarte Cross actie voor Vitalina Koval.

© Amnesty International

Op Internationale Vrouwendag op 8 maart liep Vitalina Koval mee in een vreedzame demonstratie in Oekraïne om aandacht te vragen voor de rechten van vrouwen. Ze werd aangevallen en kreeg chemische verf in haar ogen. ‘Ik voelde pijn en was bang. Ik had blind kunnen worden.’ Het was niet de eerste keer dat Vitalina, die het boegbeeld is van de LHBTI-gemeenschap in Oekraïne, met geweld te maken kreeg.

Wereldwijd zien we de ruimte voor activisten kleiner worden. Kritische stemmen worden door wetgeving de mond gesnoerd. Activisten worden geïntimideerd, opgesloten of zelfs vermoord. Vitalina wordt bedreigd. Daarom roept Amnesty de politie op haar en andere activisten beter te beschermen en de daders ter verantwoording te roepen.
Vitalina zet zich in Oekraïne in voor gelijke rechten voor iedereen en met name voor de LHTBI- gemeenschap. Ze opende een informatie- en begeleidingscentrum voor LHBTI’ers in haar woonplaats. ‘Ik zou graag ooit een Gay Pride willen meemaken in mijn geboortestad Uzhgorod’, zegt Vitalina.

Terwijl wij in vrijheid leven, zien mensenrechtenactivisten wereldwijd dat hun leven in gevaar komt omdat ze kiezen om op te komen voor de rechten van minderheden. Hun leven verandert doordat ze worden opgesloten of constant over hun schouder moeten kijken. Hun vrijheid wordt hen ontnomen.

Zwart Cross-hart

Maarten Beckers, actiecoördinator bij Amnesty International: ‘’Dit jaar willen we samen met alle Zwarte Crossers oorverdovend stilstaan bij de mensenrechtenactivisten die hun eigen leven in het teken zetten van de vrijheid. De vrijheid van zichzelf en anderen. Laten we een kolossale collectieve boodschap uitsturen naar al die personen die anderen hun vrijheid ontnemen en daarna een ontiegelijke ode brengen aan het leven van mensenrechtenverdedigers wereldwijd  en ze een groot Zwarte Cross- hart onder de riem te steken.”

Denken aan vrijheidsstrijders

Gijs Jolink, mede-oprichter van De Feestfabriek, dat de Zwarte Cross organiseert: “De pioniers die strijden voor meer vrijheid en een beter leven voor allemaal kunnen onze hulp goed gebruiken. Iedereen kan hieraan bijdragen, dus ook een festival. Met de Levendenherdenking willen we iedereen hiervan bewust maken. We roepen daarom op om hier tijdens de minuut bij stil te staan en te denken aan iemand waar je respect voor hebt.”

Zwarte Cross is al jaren partner van Amnesty International. Eerder voerden wij met de Naked Run For Freedom actie voor de Russische popact Pussy Riot.