© Colin Foo

Acties voor gerechtigheid

In Bosnië-Herzegovina draaien oorlogsslachtoffers niet langer op voor de kosten van hun rechtszaak voor compensatie, als ze die verliezen. Samen met TRIAL International hebben wij ons daar hard voor gemaakt.

We blijven resultaten boeken met onze inspanningen om een einde te maken aan de uitbuiterspraktijken in Nepal, waar mensen geronseld worden voor de arbeidsmarkten in de Golflanden. Er dient een zaak bij het Nepalese hooggerechtshof, waarbij ons rapport Turning People into Profits belangrijk bewijsmateriaal is.

Amnesty Oekraïne mobiliseerde via sociale media duizenden mensen in reactie op een onterechte aanklacht tegen de vrouwenrechtenactiviste Olena Shevchenko. Gevolg: de rechtszaal zat vol met journalisten, sympathisanten en vertegenwoordigers van buitenlandse ambassades. Shevchenko wed vrijgesproken.

Onze research in Mexico wees uit dat de politie betrokken was bij vijf gedwongen verdwijningen in Chilpancingo, een van de meest gewelddadige steden van het land. We leverden ook het bewijs voor de samenwerking tussen de politie en de georganiseerde misdaad bij deze verdwijningen. Dat is van groot belang, want dit jaar zijn er verkiezingen in Mexico.