© © Private

Schrijfactie China: laat Ding Jiaxi vrij!

De Chinese activist Ding Jiaxi nam in december vorig jaar deel aan een informele bijeenkomst van activisten en mensenrechtenadvocaten. De autoriteiten pakten veel van de aanwezigen op, onder wie Ding Jiaxi. Hij mocht een half jaar lang geen contact hebben met zijn advocaat of familie. Ding wordt beschuldigd van ‘staatsondermijning’.

Wat kun jij doen?

Schrijf vóór 1 oktober 2020 naar de autoriteiten in China. Roep hen op Ding Jiaxi onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.

Klopjacht op critici

Ding Jiaxi was mensenrechtenadvocaat en lid van de New Citizens Movement, een los netwerk van activisten die 10 jaar geleden probeerden corruptie bij de overheid aan de kaak te stellen. Tijdens de bijeenkomst in december praatte Ding met andere activisten over de mensenrechtensituatie en het maatschappelijk middenveld in China. De meeste activisten die werden opgepakt kwamen eind juni op borgtocht vrij, maar Ding niet.

De Chinese autoriteiten voeren sinds 5 jaar een klopjacht op kritische advocaten, academici, journalisten en activisten. De overheid klaagt hen aan voor vaag omschreven misdrijven tegen de staatsveiligheid om hen de mond te snoeren.

Download de voorbeeldbrief

ontvang de schrijfacties per e-mail

aanmelden