Sophie Straat: ‘De wappies gingen met mijn nummer aan de haal’

Sophie Straat

Zangeres van het levenslied Sophie Straat en haar producer Wieger Hoogendorp brachten eind 2021 het nummer ‘Wat is het kut om agent te zijn’ uit. Op de melodie van ‘Everywhere’ van Fleetwood Mac zingt Sophie over politiegeweld. ‘Het lag al een tijdje op de plank. We hebben het geschreven naar aanleiding van de Black Lives Matter-demonstraties in 2020’, vertellen Sophie en Wieger via Zoom – de twee zijn zo op elkaar ingespeeld dat ze geregeld elkaars zinnen afmaken. ‘De directe aanleiding om het uit te brengen was het buitensporige politiegeweld bij het woonprotest in Rotterdam. Daarna zijn ook de wappies met het nummer aan de haal gegaan, maar daar willen we het liefst zo ver mogelijk vandaan blijven.’

YouTube toont inmiddels een waarschuwing als je het nummer wil bekijken, en Sophie ontving veel haatreacties (‘linkse kankerhoer’). ‘Het gaat ons om het bevragen van het systeem’, leggen de muzikanten uit. ‘De politie ontwikkelt zich steeds meer in Amerikaanse richting. Nu krijgen agenten ook tasers. Heel eng. Daarover willen we het gesprek op gang brengen.’

Sophie Straat zingt over onderwerpen als het feminisme, gentrificatie en woningnood. Geëngageerde muziek die goed aansluit bij deze tijd waarin mensen weer vaker de straat op gaan. ‘Ik kom uit een links nest’, vertelt Sophie. ‘Het is mooi dat die tijd weer terugkomt.’ Wieger: ‘De protesten gaan ook over onderwerpen die iedereen aangaan. Door de woningnood is iedereen de lul, ook de agent die geen huis in Amsterdam meer kan krijgen.’

Meer over dit onderwerp