Een X in je paspoort kan al jaren in Pakistan. Maar voor wie precies?

In de aanloop naar de Pakistaanse verkiezingen in januari heeft een sharia-rechtbank besloten om een Transgenderwet uit 2018 ongeldig te verklaren. Die wet regelde dat trans mensen zich als ‘derde geslacht’ konden registreren. Mensenrechtenorganisaties, waaronder Amnesty, zijn in hoger beroep gegaan: zij vrezen het verlies van gelijke rechten. ‘Pakistan liep even voorop.’

Voorafgaand aan een vrouwenmars verzamelen enkele trans vrouwen zich aan het strand van de Pakistaanse stad Karachi (2021). Voorafgaand aan een vrouwenmars verzamelen enkele trans vrouwen zich aan het strand van de Pakistaanse stad Karachi (2021).
© BETSY JOLES/GETTY

In Rehna Sadat, een gehucht op het platteland van de provincie Punjab, verzamelen inwoners zich voor het graf van een soefi, een islamitische mysticus. Een stoet trommelaars komt aanlopen met de bruidegom voorop. Hij knielt voor het graf van de soefi en bidt in stilte. Na deze ceremonie wordt er sierlijk gedanst voor de bruidegom op het dorpsplein, terwijl de inwoners geldbiljetten over hun hoofden uitstrooien. De dansers zijn allen trans vrouwen.

Ooit werden trans en intersekse personen in het Indiase subcontinent beschouwd als unieke mensen. Onder het bewind van de Moguls, islamitische vorsten (1526-1761), werden de Khwaja Sira of de Hijra, zoals ze in dit deel van Azië worden genoemd, respectvol behandeld. Ze behoorden niet alleen tot de hoogste rechters van het land, ze inden ook alle belastingen. ‘De Moguls vonden transgenders intelligent, eerlijk en artistiek’, legt activist Uzma Jaqoob (43) uit.

Kinderen waren zelfs bang om trans mensen te pesten. ‘Wij geloven dat transgenders direct in contact staan met Allah omdat die ook geslachtloos is. Ouders waarschuwen daarom nooit gemeen te zijn tegen een transgender, anders wordt Allah heel boos’, lacht Jaqoob.

Mystieke gaven

Al eeuwenlang worden Khwaja Sira door sommigen in Pakistan ook mystieke gaven toegedicht. Na de geboorte van een baby worden deze ‘kinderen van Allah’ soms door ouders uitgenodigd om hun pasgeborene te zegenen. Voor het huwelijk wensen ze het jonge koppel veel geluk. In sommige dorpen, zoals in Rehna Sadat, bestaan deze tradities nog steeds.

‘Pakistan liep zelfs even voor op de rest van de wereld’, zegt trans activist Jaqoob. Vijf jaar geleden werd een progressieve Transgenderwet aangenomen die trans personen dezelfde rechten gaf als andere Pakistaanse burgers. Zoals het recht om het geslacht X op al je documenten te zetten, te mogen stemmen, een politieke partij op te richten, een nalatenschap te krijgen. Al die rechten hadden trans mensen niet voordat de wet bestond. Jaqoob werkte samen met mensenrechtenadvocaten en de transgendergemeenschap aan de totstandkoming van die wet. ‘In geen land op de wereld bestond toen nog het derde geslacht, hier wel.’

Een dansgroep van trans vrouwen op een feest in 2017 in Pesjawar. Ooit hadden de ‘kinderen van Allah’, mensen van het derde geslacht, een belangrijke rol bij feestdagen als geboortes en bruiloften. In sommige delen van Pakistan bestaan deze tradities nog steeds.
© CAREN FIROUZ/REUTERS

Maar een sharia-rechtbank besloot in mei dit jaar om de wet ongeldig te verklaren. ‘Bij je geboorte staat je geslacht vast en dat kun je volgens de Koran niet zelf veranderen’, aldus de rechtbank. Volgens de rechters zou de wet de weg kunnen vrijmaken voor aanranding van vrouwen: het zou het voor een man gemakkelijker maken om ‘vermomd’ als trans vrouw toegang te krijgen tot ‘exclusieve ruimtes’ bedoeld voor vrouwen. Maar er is geen bewijs dat dergelijke incidenten in Pakistan plaatsvinden.

Hoger beroep

Mensenrechtenorganisaties gingen in hoger beroep, en ook Amnesty International riep Pakistan op om de wet niet terug te draaien. Maar als de organisaties het hoger beroep verliezen, raken bijna alle trans mensen hun verworven rechten als het derde geslacht kwijt. Wanneer het hoogste gerechtshof, dat boven de sharia-rechtbank staat, met de uitspraak komt is nog niet duidelijk.

Lees ook: Beloetsjistan Waarom verdwijnen er duizenden mensen in het Pakistaanse Beloetsjistan? Reportage 3 april 2023

De huidige Pakistaanse wet uit 2018 definieert transgenders als ‘mensen met een combinatie van mannelijke en vrouwelijke geslachtskenmerken, personen die bij de geboorte als man zijn aangewezen maar die castratie hebben ondergaan of zijn geopereerd, of personen wier genderidentiteit of -expressie verschilt van het toegewezen geslacht bij de geboorte’. Met name dat laatste punt dreigt nu uit de wet te verdwijnen.

Dat zou betekenen dat degenen die zich wel identificeren als transgender maar geen geslachtsoperatie hebben ondergaan (veruit de grootste groep in Pakistan) zichzelf straks niet officieel meer transgender mogen noemen. Niet dat ze dan beboet of gearresteerd worden, maar ze kunnen zich dus niet meer als het derde geslacht laten registeren. Alleen mensen die bijvoorbeeld zijn geboren met mannelijke en vrouwelijke geslachtskenmerken, dus intersekse zijn, of trans mensen die zich lieten opereren tot man of vrouw, vallen dan nog onder het derde geslacht. Maar geslachtsoperaties zijn zeldzaam in Pakistan. En trans personen beschikken zelden over het geld om naar het buitenland te reizen. Een medische commissie bepaalt straks na lichamelijk onderzoek wie een ‘echte’ trans persoon is.

Laagste tree

In januari zijn er verkiezingen in Pakistan. Jaqoob gelooft dat leiders van conservatieve moslimpartijen de Transgenderwet ter discussie stellen om meer stemmen te krijgen. Zelf is ze voorzitter van de ngo FDI, de Federatie voor Waardigheid Initiatieven, zoals ze die expres vaag heeft genoemd omdat lhbti-organisaties niet mogen bestaan in Pakistan.

Uzma Jaqoob
Uzma Jaqoob.

‘Transgenders zijn tegenwoordig gezakt tot op de de laagste tree van de maatschappelijke ladder’, legt Jaqoob uit. ‘Ze worden bespuugd. Ze krijgen de smerigste banen. En ze verkopen hun lichaam om inkomsten te genereren.’ Ze noemt islamisering als een van de oorzaken.

Maar eigenlijk begon deze genderdiscriminatie al onder het Britse koloniale bestuur. In 1887 namen de Britten de macht over van de Moguls. Seks met iemand van hetzelfde geslacht werd voor het eerst strafbaar gesteld. Je kon voor sodomie tien jaar celstraf krijgen. ‘De Britten waren toen net zo conservatief als de moslims nu’, stelt Jaqoob. Homoseksualiteit is nog steeds strafbaar.

Geobsedeerd door moraliteit

Bijna iedere Pakistaan gruwelt bij het idee dat mannen onderling seks met elkaar hebben. Lesbiennes hebben het nog moeilijker. In het streng religieuze Pakistan wordt een vrouw geboren om zich voort te planten. Als lesbienne, zo is de algemene opvatting, zal ze geen kind baren. Seks buiten het huwelijk, laat staan zwanger raken zonder getrouwd te zijn, is strafbaar. Dus is ze als vrouw nutteloos. Lesbiennes lopen soms zelfs het risico door hun ouders vermoord te worden. Imams maken hun volgelingen wijs dat de profeet Mohammed seks met iemand van hetzelfde geslacht als zondig beschouwde. Trans vrouwen worden voor het gemak vaak ook voor homoseksuelen uitgemaakt.

‘Straks krijgen we als trans vrouw bij de grens weer de vraag of we soms het paspoort van onze broer hebben meegenomen’

Volgens Jaqoob zijn de religieuze partijen geobsedeerd door moraliteit. Ze geloven dat iedereen die deel uitmaakt van de lhbti-gemeenschap geestelijk ziek is. Dat je homo- of transseksualiteit met medicijnen of zelfs elektrische schokken kunt genezen. De groeiende haat tegen trans personen wordt door de streng islamitische partijen eveneens gepolitiseerd. ‘De meeste transgenders verdienen hun geld als prostituees. En wie maakt gebruik van hun diensten, denk je?’ vraagt Jaqoob.

Ze vervolgt: ‘Pakistanen staan ook als hypocriet bekend.’

Trouwjurk al gekocht

Kami Sid (32), een van de bekendste trans vrouwen van Pakistan, is net als Jaqoob woedend op de moslimpartijen. Ze is het eerste transgender fotomodel in Pakistan en de eerste transgender actrice. Ze wilde ook enige tijd de eerste transgender bruid zijn. Ze had haar trouwjurk al gekocht. Op het laatste moment blies ze toch maar haar huwelijk af, want trouwen met iemand van hetzelfde geslacht is streng verboden in de islamitische republiek.

Kami Sid