Stagiair Mediaredactiemedewerker / Content Creator (MBO/HBO)

Ben jij een creator? Vind je het leuk met andere jongeren je in te zetten voor mensenrechten? Wil je meer leren over content maken door het vooral veel te doen? Mooi! Wij zoeken namelijk een stagiair voor ons jongerenteam!

Wie zijn wij?

Amnesty International is een goed doel dat opkomt voor mensenrechten. We staan voor vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid. Amnesty doet onderzoek, voert actie en steunt mensenrechtenactivisten wereldwijd. Zo verzamelen we duizenden handtekeningen om mensen die onterecht in de gevangenis zitten vrij te krijgen. Ook strijden we tegen etnisch profileren en andere discriminerende praktijken. In totaal bestaat Amnesty Nederland uit 120 betaalde medewerkers en duizenden vrijwilligers op kantoor en in lokale groepen door heel het land.

Wij zoeken twee stagiairs voor het Jongerenteam. Het Amnesty-Jongerenteam bestaat uit, je raadt het al, jongeren die Amnesty nog meer inclusief en divers willen maken, waaronder een Jongerenpanel en meerdere stagiaires. Binnen het jongerenproject organiseren we verschillende activiteiten waarmee we samen in actie komen voor mensenrechten.

Wat ga je doen?

Wat je in ieder geval niet gaat doen is de hele dag koffie halen. Je gaat juist lekker aan de slag, want:

• Je denkt mee over evenementen die als doel hebben jongeren bewust te maken van het bestrijden van onrecht en het opkomen voor mensenrechten. Daarnaast denkt je mee over de promotie van deze evenementen. Bijvoorbeeld: het Write for Rights evenement. Daarin schrijven we vele duizenden brieven om autoriteiten onder druk te zetten om activisten vrij te laten of gerechtigheid te verschaffen.
  • Je draait mee in het Jongerencommunicatieteam ‘De Aanstekers’. Je ontwikkelt samen met andere Aanstekers acties, mini-campagnes en communicatiemiddelen gericht op jongeren. Om ze daarmee bekend te maken met mensenrechten en in actie te laten komen voor mensenrechten. Je draait van begin tot eind mee in het ontwikkelproces. Met veel ruimte voor eigen ideeën.
  • Je werkt mee aan onze social media-uitingen, verzamelt content, maakt zelf TikTok-filmpjes, interviewt of doet vormgeving van andere uitingen (als je dat leuk vindt).
  • Je verzamelt en schrijft content voor de jongerenpagina op onze website.
  • Je krijgt natuurlijk ook de ruimte om eventueel een stage-opdracht te maken of aan je leerdoelen te werken.

“Het leukste bij Amnesty vind ik de manier hoe mensen hier met elkaar omgaan. Ik voel me onderdeel van de organisatie. Ik leer elke week weer wat nieuws van de collega’s en de opdrachten. Daarnaast maak ik nu deel uit van het opzetten van een campagne, waar we van top tot teen in worden betrokken. Mijn creativiteit gaat alle kanten op!”

-Thandi, oud-stagiair bij Amnesty

Wie zoeken wij?

Jij bent bij voorkeur tussen de 18 en 27 jaar, je vindt mensenrechten interessant, en je werkt graag in een team. Je weet wat jongeren leuk vinden en wil een heleboel leren van iedereen om je heen. Je bent een aanpakker en vecht net zo hard voor je rechten als voor je goede ideeën. Je volgt een MBO of HBO-opleiding Mediaredactiemedewerker of Content Creator. Je spreekt en verstaat Nederlands. Ook beheers je de Engelse taal voldoende om een gesprek in het Engels te volgen omdat een aantal vergaderingen deels in het Engels zijn.

Mensenrechten raken iedereen, dus is het belangrijk dat ons jongerenteam net zo divers is als onze samenleving. Daarbij is er aandacht voor geslacht, leeftijd, afkomst, geloof, seksuele voorkeur en fysieke/mentale beperking, maar ook voor diversiteit in kwaliteiten, competenties en ideeën/meningen. Met andere woorden: écht iedereen is welkom!

Wat bieden wij?

• Je krijgt een stagevergoeding van € 450,00 (bruto op basis van 40 uur per week)
  • Je maakt een verschil bij een van de grootste mensenrechtenorganisaties ter wereld.
  • Je doet ervaring op bij professionele teams op het vlak van social media en campagnes & acties van een mensenrechtenorganisatie.
  • Een leerzame, uitdagende maar vooral leuke tijd met enthousiaste collega’s.
  • Je komt terecht in een bevlogen team waarbinnen ook ruimte is voor leuke, sociale activiteiten
  • Je krijgt coaching en training in handige skills die je direct in de praktijk kunt toepassen, zoals een training storytelling.

Beschikbaarheid

Wij zoeken iemand voor de stageperiode vanaf 2 september 2024. Het exacte begin en de lengte van de stage bepalen we in overleg. In deze periode ben je 32 uur per week te vinden op ons kantoor in Amsterdam. In overleg kun je 1 of 2 dagen per week thuiswerken. Twijfel je of het past binnen jouw studie of heb je andere vragen? Neem gerust even contact op met Norbert Hendriks (n.hendriks@amnesty.nl).

Aanmeld- en selectieprocedure

Heb je zin ons te komen helpen? Meld je dan aan. Je hebt tot 1 juni 2024 de tijd om een brief, filmpje, animatie of iets leuks over jezelf (en jouw motivatie) naar ons toe te sturen via het formulier hieronder. In de week van 3 juni wordt jouw aanmelding dan behandeld door leden van het jongerenteam.

Ben je geselecteerd? Dan word je zo snel mogelijk uitgenodigd voor een gesprek waarin we je meer vertellen over ons werk en jij je van je beste kant kan laten zien. Heb je nog vragen of meer informatie nodig? Neem dan contact met ons op via n.hendriks@amnesty.nl.