Internationale Conferentie over de Afschaffing van de Doodstraf, gehouden in Stockholm, Zweden op 10-11 december 1977, bijgewoond door meer dan 200 mensen uit 57 landen. Op de foto: Martin Ennals (tweede van rechts), Thomas Hammarberg (derde van rechts).
© Amnesty International

Wat doet Amnesty?

Amnesty International zet zich sinds 1977 in voor de onvoorwaardelijke afschaffing van de doodstraf. Voor ons is het doorslaggevende argument tegen de doodstraf dat het een wrede en onmenselijke straf is.

• De doodstraf is een vorm van marteling. Alle landen die het Folterverdrag hebben ondertekend, zijn verplicht zich daaraan te houden. Dat betekent dat zij de doodstraf niet mogen uitvoeren. Daarnaast wordt in verschillende facultatieve protocollen (aanvullende verdragen) bij internationale verdragen de doodstraf verboden. Amnesty zet zich in voor de naleving van het Folterverdrag en de protocollen.
  • Amnesty zet spoedacties op touw om te bereiken dat dreigende terechtstellingen worden opgeschort en omgezet in andere straffen.
  • Amnesty constateert een tendens tot afschaffing van de doodstraf en moedigt de landen waar deze straf nog bestaat aan om deze ook uit te bannen of ten minste een moratorium erop af te kondigen. Bij een moratorium op de doodstraf is deze niet afgeschaft, maar worden geen doodvonnissen meer voltrokken.
  • Steun is enorm belangrijk voor gevangenen. Te weten dat ze niet vergeten zijn geeft hun de kracht om vol te houden. Met groetenkaarten laten we terdoodveroordeelden weten dat we ze steunen.

Amnesty’s oproep

• Landen die de doodstraf nog toepassen moeten onmiddellijk stoppen met het executeren van mensen.
  • Landen die geen mensen meer executeren moeten de doodstraf voor altijd uit hun wetboeken schrappen.
  • Alle doodvonnissen moeten worden omgezet in gevangenisstraffen.