Mensen kijken toe terwijl brandweerlieden en vrijwilligers proberen bosbranden en verwoesting van dieren in het wild tegen te gaan in Corrientes, Argentinië op 19 februari 2022.
© Anadolu Agency via Getty Images

Oorzaken van klimaatverandering

Klimaatverandering wordt veroorzaakt door de verbranding van fossiele brandstoffen, landbouw, ontbossing en industrie.

De aarde heeft altijd grote schommelingen in de gemiddelde temperaturen gekend. De huidige opwarming verloopt echter sneller dan ooit. Menselijke activiteiten hebben de concentratie van broeikasgassen in de atmosfeer verhoogd. Hierdoor stijgt de gemiddelde temperatuur van onze aarde zo snel dat mensen en dieren zich er niet aan kunnen aanpassen.
De verbranding van fossiele brandstoffen, zoals kolen, olie en gas, is de grootste bron van uitstoot in bijna alle economische sectoren. Dit omvat meer dan 70 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen.

Het IPCC schat dat bijna een kwart van de totale uitstoot van broeikasgassen afkomstig is van de land- en bosbouw (23 procent), waarmee deze sector na de energiesector het meeste uitstoot. Ongeveer 40 procent van deze uitstoot is afkomstig van de mest van koeien, schapen en geiten. Ook landgebruik en veranderingen in landgebruik, zoals ontbossing, aantasting van bossen en bosbranden, zijn een belangrijke bron van de broeikasgasuitstoot. Deze activiteiten, evenals het veranderen van bosgebieden in grasgebieden voor de commerciële veeteelt of de productie van voedergewassen zoals soja en palmolieplantages, hebben veel te maken met de huidige grote agro-industriële voedselsystemen waar we gebruik van maken.

Van de klimaatwetenschappers is 97 procent het erover eens dat de mens grotendeels verantwoordelijk is voor de huidige opwarming van de aarde.

Meer over dit onderwerp