Bestel de GRTZ!

Amnesty International heeft speciale pakketten voor het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo samengesteld met verhalen van mensen die jouw steun hard kunnen gebruiken: de GRTZ! Schrijf hen een kaartje en stuur deze op. Wil je weten hoe het het nu met GRTZ! acties die we eerder hebben gedaan, kijk dan hier.

Guligeina Tashimaimaiti

Gevangen omdat ze ‘anders’ is (China)

De Chinese regering is niet blij met met de Oeigoeren. Deze mensen zijn verwant aan de Turken en zijn vaak islamitisch. Dat is dus ‘anders’ dan de Chinese bevolking en om die reden worden ze in heropvoedingskampen gevangengezet. Terwijl ze niets verkeerd hebben gedaan! Het leven in zo’n kamp is erg zwaar en je kan er zomaar gestraft worden.

Guligeina Tashimaimaiti is Oeigoer en is op dit moment nergens te bekennen. Haar familie is bang dat ze naar een heropvoedingskamp is gestuurd. Stuur een berichtje om haar familie te steunen en laat weten dat je aan ze denkt!

© © Zoë Tryon

Land gepikt (Ecuador)

De Sarayaku wonen in Ecuador, in kleine dorpen in het regenwoud. Net zoals hun voorouders leven ze door te jagen, te vissen en het verbouwen van groenten. De grond is dus erg belangrijk voor hun. Maar: zo’n twintig jaar geleden kwam er een oliemaatschappij om te onderzoeken of er waardevolle olie onder de grond zat. Ze hebben daarom bomen omgezaagd en zelfs explosieven begraven. Dit is levensgevaarlijk en bovendien allemaal gedaan zonder toestemming van de Sarayaku.

Zeven jaar geleden heeft de rechter bepaald dat het grondgebied weer veilig gemaakt moet worden. Dit is nog steeds niet gebeurd! Steun de Sarayaku en stuur ze een kaartje!

Bestel de GRTZ!-kaarten

Jong, zwart en arm? Kogel! (Brazilië)

In Brazilië maakt de politie vele fouten wanneer ze zoeken naar misdadigers in de favela’s. In plaats van de misdadigers te pakken, schieten ze vaak op onschuldige mensen. De politie schiet dan namelijk, zonder verder na te denken, op basis van uiterlijke kenmerken. Zo werd de 10-jarige Eduardo gevonden door zijn moeder Terenzinha, bij de voordeur, met een kogel in zijn hoofd. De agenten zeggen dat dit zelfverdediging was, maar de familie en buren weten beter.

Terenzinha wil dat de agenten worden gestraft voor het vermoorden van haar onschuldige zoon. Stuur haar een briefje en laat weten dat je haar steunt!

Bestel de GRTZ!-kaarten

Emir-Usein kuku is in Rusland tot 12 jaar cel veroordeel omdat hij opkwamn voor de rechten van Tartaren in de Krim