Rinchen Tsultrim

Tibetaanse monnik Rinchen Tsultrim: gevangengezet

Rinchen Tsultrim was een monnik in het Nangshig-klooster in de Tibetaanse Autonome Prefectuur Aba (provincie Sichuan). Nadat het in 2008 onrustig werd in Tibet begon hij zijn mening te uiten via WeChat en maakte hij de website ‘Sceptisch over Tibet’. In 2018 maande het lokale bureau voor openbare veiligheid hem twee keer om te stoppen met het uiten van kritiek op het Chinese beleid. Rinchen Tsultrim werd nauwlettend in de gaten gehouden en zijn persoonlijke website werd gesloten. Hij werd in augustus 2019 opgepakt en wordt sindsdien incommunicado gevangengehouden, waardoor hij geen contact heeft met de buitenwereld.

Familie in ongewisse

Rinchen Tsultrim werd in november 2020 na een oneerlijk proces tot 4,5 jaar gevangenisstraf veroordeeld. Zijn familieleden hoorden pas in maart 2021 van de veroordeling. In augustus 2021 reageerde de Chinese regering op over Richten Tsultrim geuit door verschillende VN-experts. De regering gaf aan dat hij was veroordeeld voor het ‘aanzetten tot afscheiding’ voor het publiceren van informatie op WeChat en dat hij momenteel zijn straf uitzit in de Aba-gevangenis in de provincie Sichuan. Zijn familie gelooft dat hij is gevangengezet voor het uiten van politieke opvattingen. Omdat zijn familie en advocaten hem niet mogen bezoeken, zijn er ernstige zorgen over het welzijn van Rinchen Tsultrim.

Amnesty International roept de Chinese autoriteiten op Rinchen Tsultrim onmiddellijk vrij te laten, tenzij er voldoende geloofwaardig en toelaatbaar bewijs is dat hij een internationaal erkend strafbaar feit heeft gepleegd en dat hij een eerlijk proces krijgt in overeenstemming met internationale standaarden. Het vreedzaam uiten van politieke opvattingen is niets anders dan gebruikmaken van het recht op vrijheid van meningsuiting.

Discriminatie van Tibetanen

Etnische Tibetanen worden in China gediscrimineerd en worden belemmerd in hun recht op vrijheid van godsdienst, van meningsuiting, van vereniging en van vreedzame vergadering. In de door Tibetanen bevolkte gebieden zijn onder het mom van ‘anti-separatisme’, ‘anti-extremisme’ en ‘contraterrorisme’ strenge en verregaande beperkingen opgelegd. Tibetaanse monniken, schrijvers, demonstranten en activisten worden regelmatig opgepakt voor vreedzame activiteiten.

De toegang van en naar door Tibetanen bevolkte gebieden is zeer beperkt, met name voor journalisten, academici en mensenrechtenorganisaties, waardoor het uiterst moeilijk is om de mensenrechtensituatie in de regio te onderzoeken. Sinds februari 2009 hebben zeker 150 Tibetanen zichzelf in brand gestoken om te protesteren tegen het onderdrukkende beleid van de autoriteiten.

Tashi Wangchuk