Door de ogen van een vluchteling

Q&A Door de ogen van een vluchteling

Waarom heeft Amnesty International ervoor gekozen om mensen onder hypnose te brengen om de ervaringen van een vluchteling te begrijpen?

Amnesty publiceert al jaren rapporten en beeldmateriaal over mensenrechtenschendingen tegen vluchtelingen. De media doen hier nog steeds verslag van, maar is er een verhit politiek debat over de vraag of vluchtelingen eigenlijk wel moeten worden geholpen. Dit betekent dat er steeds minder aandacht is voor de redenen waarom vluchtelingen op zoek gaan naar veiligere plekken. Vluchtelingen op de Griekse eilanden zitten voor de tweede achtereenvolgende winter in de kou. Vluchtelingen en migranten in Libië worden nog steeds onder zeer slechte omstandigheden vastgehouden in detentiecentra. Rohingya-vluchtelingen lopen het gevaar te worden teruggestuurd naar Myanmar.

Soms zijn er nieuwe, creatieve manieren nodig om het debat weer vlot te trekken en mensen aan het denken te zetten. Met dit project probeert Amnesty mensen (bijna letterlijk) door de ogen van een vluchteling te laten kijken. Wij hopen dat dit leidt tot meer steun voor het verwelkomen van vluchtelingen uit de hele wereld.

Wat is hypnose?

Hypnose is een staat van het menselijk bewustzijn waarin de aandacht heel gericht is, het bewustzijn van de omgeving verminderd is en er sterker gereageerd wordt op suggesties. Dit experiment werd uitgevoerd door de hypnotherapeut Jos Claus en zijn team. Hij is een zeer gerespecteerde deskundige met een bewezen staat van dienst in Nederland en daarbuiten, zowel als hypnotherapeut als in ‘hypnoseshows’. Hij werd ons aanbevolen door gerenommeerde hoogleraren van de Radboud Universiteit Nijmegen en de Universiteit Leiden. Jos Claus biedt individuele hypnosesessies aan mensen die hulp zoeken bij diverse problemen, variërend van hoogtevrees en slaapproblemen tot het verwerken van trauma’s. Hij heeft ook ‘hypnoseshows’ georganiseerd voor tv-programma’s in Nederland, België en Duitsland.

Zijn de personen in de video acteurs?

Nee. Alle vijf deelnemers hebben zich vrijwillig opgegeven voor dit project. Ze zijn afkomstig uit verschillende delen van Nederland en België. We zijn begonnen met een selectiedag voor meer dan vijftig mensen en daaruit zijn deze vijf deelnemers geselecteerd.

Hoe hebben jullie de deelnemers geselecteerd?

De deelnemers werden voor het eerst onder hypnose gebracht tijdens een selectiedag, waar meer dan vijftig mensen zich vrijwillig voor hadden aangemeld. Ze wisten dus dat ze gingen meedoen aan een video waarvoor hypnose zou worden gebruikt. Er werd hun verteld dat het voor een project van Amnesty International over vluchtelingen was. Er werd hun ook verteld dat ze vervelende dingen zouden kunnen ervaren. Na een week werden de geselecteerde deelnemers uitgenodigd in Amsterdam om deel te nemen aan dit project. De deelnemers voelden zich op hun gemak toen ze op de locatie aankwamen, want ze hadden een week de tijd gehad om over hun deelname na te denken.

Wisten de personen die meedoen aan de video precies wat ze gingen ervaren?

De deelnemers wisten dat ze gingen meedoen aan een video waarvoor hypnose zou worden gebruikt. Er werd hun verteld dat het voor een project van Amnesty International over vluchtelingen was. Er werd hun ook verteld dat ze vervelende dingen zouden kunnen ervaren.

Direct nadat ze Marwa hadden ontmoet, kregen alle deelnemers individueel een debriefingsessie van 20 tot 30 minuten (ook weer onder hypnose) met Jos Claus en zijn team om eventuele spanningen te verwerken. Er werd alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat de deelnemers een positief gevoel overhielden aan deze ervaring. De deelnemers waren blij dat ze aan dit project hadden meegedaan, omdat ze door Amnesty op dit gebied te steunen iets konden doen voor vluchtelingen. Alle deelnemers waren er meer van overtuigd dan voorheen dat ze als inwoners van Nederland en België een bevoorrechte positie hebben.