Turkije: laat onze collega's vrij!

Elke dag zetten vrouwen en mannen in Turkije hun leven op het spel om anderen te verdedigen. Ze komen op voor de vrijheid van burgers, stellen onrecht aan de kaak en vechten voor een gelijke en eerlijke behandeling van iedereen in Turkije. Nu hebben ze jouw hulp nodig.

Op 5 juli werd Idil Eser, directeur van Amnesty Turkije, samen met negen andere mensenrechtenverdedigers gearresteerd tijdens een training in Istanboel. Acht van hen zitten nog vast, de andere twee kunnen elk moment weer gearresteerd worden. Een maand eerder werd ook al de voorzitter van Amnesty Turkije, Taner Kılıç, opgepakt. Turkije sluit deze activisten op terwijl Turkije hen juist nu het hardste nodig heeft: in een periode waarin onafhankelijke media het zwijgen wordt opgelegd en je mening uiten grote consequenties kan hebben.

Kom in actie voor de vrijlating van mensenrechtenverdedigers in Turkije

Teken de petitie!

Ten onrechte vast

Deze mensenrechtenverdedigers hebben niets misdaan. Taner Kılıç, de voorzitter van Amnesty Turkije, wordt vals beschuldigd van lidmaatschap van de Gülen-beweging, terwijl İdil en de anderen gevangen worden gehouden op verdenking van “misdrijven begaan in de naam van een criminele organisatie”. Een belachelijke ongegronde beschuldiging.

De Turkse autoriteiten moet deze activisten onmiddellijk vrijlaten en ophouden met de heksenjacht op deze elf mensenrechtenverdedigers.

Ik wil haar uit de gevangenis. Ik wil haar kunnen bellen en met haar praten en weten dat het goed met haar gaat.

Milena Buyum – Amnesty-medewerker over haar collega en goede vriendin Özlem

Slechte omstandigheden

De gevangenen mogen hun advocaat maar één uur per week zien. Vier van de gevangenen zitten vast in eenzame opsluiting. Idil zat ook voor korte tijd vast in eenzame opsluiting. Nu deelt ze haar kleine cel met een andere gevangene.

Terwijl de officiële aanklacht wordt voorbereid, blijven de activisten gevangengehouden. We verwachten dat de aanklacht begin 2018 af is. Aangezien het proces dat hierop volgt waarschijnlijk lang en ingewikkeld zal zijn, zullen zij in ieder geval nog vele maanden vastzitten.