Informatiebijeenkomst en workshop Women’s March 2020

In Nederland is meer dan één op de tien vrouwen verkracht. De daders worden veelal niet bestraft. Omdat het slachtoffer geen aangifte doet, omdat de dader niet gepakt wordt, óf – nog pijnlijker – omdat de verkrachting niet als zodanig wordt erkend. Dat gebeurt vaak, omdat de Nederlandse verkrachtingswet erg ouderwets is. Kun je geen blauwe plekken laten zien? Heeft niemand je hard ‘Nee!’ horen schreeuwen? Dan ben je volgens de wet niet verkracht. Amnesty vindt dat dat moet veranderen. Verkrachtingsslachtoffers verdienen een betere bescherming. Help jij mee?

Leer meer en demonstreer mee op 8 maart!

Kom op zondag 8 maart, Internationale Vrouwendag, naar onze informatiebijeenkomst in Amsterdam. Sprekers van verschillende organisaties vertellen daar over seks met wederzijdse instemming (consent) en je hoort meer over Amnesty’s campagne tegen onvrijwillige seks. Daarnaast kun je workshops volgen én je kunt zelf protestborden maken. Vanaf 12.30 uur lopen we namelijk met z’n allen mee in de Women’s March, die start op de Dam. Meld je aan via het formulier hieronder.

Amnesty’s campagne

Amnesty Nederland voert in 2020 campagne tegen onvrijwillige seks. We richten ons daarin op aanpassing van de Nederlandse verkrachtingswet én op het met elkaar praten over seks en instemming (consent). Over seks praten is niet altijd gemakkelijk. Juist daarom is het belangrijk dat de discussie in Nederland op gang komt. Zodat je weet hoe je kunt handelen wanneer je met iemand het bed wilt delen. En zodat seks vooral leuk is.

Programma 8 maart

09:30   Inloop met koffie & thee
10:00   Justine van de Beek: Youth Ambassador Sexual and Reproductive Health and Rights
10:20   Presentatie Amnesty over onze campagne
10:30   Presentatie Dennis Snorremans van Sex Matters
11:00   Twee workshoprondes van 30 minuten:

Workshop 1: Consent (30 minuten) door Wonda Women. Je krijgt zeven lessen over consent en je mag meteen oefenen.

Workshop 2: Protestborden maken voor tijdens de Women’s March

—Toegang is gratis, wij zorgen voor koffie, thee en lunch—

Waar en wanneer

Zondag 8 maart, 09.30-12.00 uur
Het Amnesty-huis, Keizersgracht 177, Amsterdam

Vanaf 12:30 lopen wij mee met de Women’s March. Deze start op de Dam.

In verband met een beperkt aantal plekken, graag aanmelden via onderstaand formulier. Mocht je verhinderd zijn of andere vragen hebben, neem dan contact op met Nidhi Chadha via actie@amnesty.nl