Russische oppositieleider Alex Navalny.
© Anadolu Agency via Getty Images

Dood Aleksei Navalny: belangrijke tegenstander van het Kremlin het zwijgen opgelegd

Op 16 februari meldde de Russische Federale Penitentiaire Dienst (FSIN) de dood van gewetensgevangene Aleksei Navalny.

Ultieme prijs voor vrijuit spreken

‘Na zijn vergiftiging, onterechte gevangenschap en marteling in de gevangenis, is Aleksei Navalny na 37 maanden achter de tralies overleden in een van de zwaarste en meest afgelegen gevangenissen van Rusland. Zijn dood is schokkend en een gruwelijk voorbeeld van het leven onder onderdrukkende heerschappij van het Kremlin,’ zegt Agnès Callamard, secretaris-generaal van Amnesty International. ‘Hij heeft de ultieme prijs betaald voor zijn kritische geluid, en voor zijn inzet voor vrijheid van meningsuiting. Amnesty International steunt iedereen die strijdt voor mensenrechten in en buiten de grenzen van Rusland.’

Schendingen van zijn mensenrechten

Navalny werd onderworpen aan de zwaarste en meest vernederende omstandigheden. Hij kreeg geen gezondheidszorg en werd voor langere periodes in eenzame opsluiting gehouden in de meest afgelegen strafkolonie voorbij de poolcirkel. De Russische autoriteiten weigerden een behoorlijk onderzoek in te stellen en openheid van zaken te geven over eerdere beschuldigingen van schending van zijn mensenrechten.

Eis gerechtigheid voor Navalny

‘Het is van cruciaal belang dat de internationale gemeenschap concrete actie neemt om degenen die verantwoordelijk zijn ter verantwoording te roepen’, zegt Agnès Callamard. ‘We moeten dringend de Verenigde Naties oproepen om speciale procedures in gang te zetten omtrent de dood van Navalny.’

Achtergrond

In overeenstemming met het VN-Minnesota Protocol inzake ‘Onderzoek naar een mogelijk onrechtmatige dood’, zijn staten verplicht om snel, onpartijdig en effectief onderzoek te doen naar de omstandigheden en oorzaken van alle sterfgevallen in gevangenschap. De autoriteiten moeten een onafhankelijke autopsie door onpartijdige forensische experts garanderen. Ze moeten internationale waarnemers en de familie van Navalny toezicht laten houden.

Meer over dit onderwerp