Mensenrechtenencyclopedie
© Flickr.com / CC / valerieroybal

Kunst en mensenrechten

De mensenrechten en de menselijke waardigheid zijn steeds meer onderwerp van literair werk, films, beeldende kunst en muziek – van ‘geëngageerde’ kunst.

Tot de beeldend kunstenaars met veel affiniteit met mensenrechten behoren onder anderen Miquel Barcelò en Fernando Botero (Spanje), Jake & Dinos Chapman (Verenigd Koninkrijk), Constant (Nederland), Marlene Dumas (Zuid-Afrika/Nederland), Anselm Kiefer (Duitsland) en Ai Weiwei (China).

Popmusici: Joan Baz, Bono en U2, Bob Geldof, Bob Dylan, Bob Marley, Bruce Springsteen en Tracy Chapman. Films: Dead Man Walking (1995), Death and the Maiden (1994), The Deer Hunter (1978), The Green Mile (1999), La historia oficial (1985), Hotel Rwanda (2005), The Killing Fields (1984), Missing (1981) en Schindler’s List (1993).

Movies that Matter

Films over mensenrechten en menselijkheid zijn gemaakt door regisseurs als Costa-Gavras (Griekenland), Ken Loach (Verenigd Koninkrijk), Roman Polanski (Polen), Luís Puenzo (Argeninië), Steven Spielberg en Oliver Stone (VS). Op de website van Movies that Matter staat veel informatie over mensenrechtenfilms. Movies that Matter is de Nederlandse stichting die is aangesloten bij een internationaal netwerk van festivals van mensenrechtenfilms.

Art for Amnesty

Art for Amnesty is een internationaal samenwerkingsverband van kunstenaars (onder wie podiumkunstenaars, regisseurs, acteurs, beeldend kunstenaars en componisten) die met werk en uitvoeringen campagnes van Amnesty International ondersteunen.