Duizenden demonstranten roepen slogans tegen het leger als de soldaten proberen de geblokkeerde hoofdweg te openen die het noorden van Libanon met Beiroet verbindt, 23 oktober 2019. © Hasan Shaaban/Bloomberg via Getty Images
© 2019 Bloomberg Finance LP

Wat is er in Libanon aan de hand?

Soennieten tijdens het vrijdaggebed in Jiyeh, ten zuiden van de hoofdstad Beroet, 25 oktober 2019. © Mahmoud Zayyat/AFP via Getty Images
© Soennieten tijdens het vrijdaggebed in Jiyeh, ten zuiden van de hoofdstad Beroet,Mahmoud Zayyat/AFP via Getty Images

Hoe is de Libanese bevolking opgebouwd?

De Libanese bevolking (zo’n 6 miljoen mensen) bestaat voor iets meer dan de helft uit moslims: 28 procent soennieten, 28 procent sjiieten en 1 procent alawieten. Ongeveer 36 procent van de bevolking is christen, van wie de maronitische katholieken met 20 procent de grootste groep is. De druzen vormen zo’n 5 procent van de bevolking. Er wonen naar schatting 300.000 Palestijnen, die zich daar vestigden na de stichting van Israël in 1948. Ook wonen in Libanon ongeveer 1,5 miljoen Syrische vluchtelingen.

Oproerpolitie en Hezbollah-supporters raken slaags tijdens de voortdurende protesten in de Libanese hoofdstad Beroet, 25 oktober 2019. © Reuters/Alkis Konstantinidis
© Oproerpolitie en Hezbollah-supporters raken slaags tijdens de voortdurende protesten in de Libanese hoofdstad Beroet, 25 oktober 20Reuters/Alkis Konstantinidis

De burgeroorlog van 1975 tot 1990

Libanon werd in 1943 onafhankelijk van Frankrijk. Om de vrede te bewaren werd bij de onafhankelijkheid afgesproken dat de president altijd een christen (maroniet) is, de premier een soenniet en de voorzitter van het parlement een sjiiet. Dat kon echter niet voorkomen dat verschillende partijen elkaar bevochten. In 1975 brak er een burgeroorlog uit die tot 1990 zou duren. De strijd ging aanvankelijk tussen christelijke milities en Palestijnse groeperingen. Het Libanese leger wist niet wat ze moest doen, omdat een keuze alleen maar voor meer verdeeldheid in het land zou zorgen.

Supporters van de sjiitische Hezbollah-beweging steunen hun leider Hassan Nasrallah. In een televisietoespraak zei hij dat het terugtreden van de regering zal leiden tot ‘chaos en het instorten’ van de economie, 25 oktober 2019. © Ibrahim Amro/AFP via Getty Images
© Ibrahim Amro/AFP via Getty Images

Wie vocht met wie?

De Palestijnse PLO mengde zich al snel in het conflict en viel christenen aan in Libanon. Buurland Syrië stuurde in 1976 troepen naar Libanon om – tevergeefs – de rust te herstellen. Omdat het niemand lukte de PLO te verdrijven, viel Israël in 1978 Libanon binnen. Onder druk van de Verenigde Naties trok Israël zich na drie maanden terug en bewaakte een VN-vredesmacht de grens tussen Libanon en Israël. Ondertussen waren ook gevechten uitgebroken tussen soennieten en sjiieten. Toen de PLO in 1982 nieuwe aanvallen op Israël uitvoerde, viel Israël Libanon voor de tweede keer binnen en bezette het zuidelijke deel van Libanon.

Een demonstrant en een agent van de oproerpolitie ontmoeten elkaar tijdens een demonstratie waarin de regering beschuldigd wordt van corruptie en een economisch wanbeleid, 4 november 2019..
© Sam Tarling/Getty Images

Waarom werd Hezbollah opgericht?

In de herfst van 1982 werd het Israëlische leger vanuit de Palestijnse vluchtelingenkampen Sabra en Chatila beschoten door PLO-strijders, die zich daar verborgen hielden. Christelijke milities en Israëlische troepen trokken daarop de kampen in en vermoorden daar op brute wijze honderden burgers. Na de Israëlische bezetting van zuidelijk Libanon, werd in 1982 met hulp van Iran de sjiitische Hezbollah (Partij van God) opgericht. Doel van de beweging was om Israël uit Libanon te verjagen. Dat land trok zich in 2000 terug. Tal van landen beschouwen de militante tak Hezbollah als een terroristische organisatie, waaronder Nederland, de Verenigde Staten en de Europese Unie.

.

Demonstranten voor het bankgebouw van de Credit Libanais in Beiroet, 23 oktober 2019. © Hasan Shaaban/Bloomberg via Getty Images