© Copyright Pierre Crom

Wij zijn trots op activisten Hanne en Lauren!

Afgelopen week spraken wij met Hanne en Lauren. Zij zitten samen in een Amnesty werkgroep op hun middelbare school DvM Humanoria, waarbij zij zich inzetten voor Amnesty.

‘We vinden het belangrijk dat elk mens dezelfde rechten heeft en willen daarom strijden voor gelijke behandeling’.

Elke maandag houdt de werkgroep een actie op school. Hanne en Lauren zetten zich op school in om zo veel mogelijk leerlingen brieven te laten schrijven voor mensen die onterecht vastzitten. Deze meiden verzinnen allerlei creatieve manieren om dit voor elkaar te krijgen. Zo maken zij actievideo’s, versturen ze mailtjes en petities, hangen ze kaartjes op aan prikborden, verspreiden ze kaarten in studielokalen en hebben ze zelfs een grote postbus gemaakt. Ook worden er na de examens kaartjes uitgedeeld, zodat leerlingen kunnen schrijven als ze aan het wachten zijn voordat ze de ruimte mogen verlaten. De actievideo’s en berichten worden zelfs op de tv-box van de school vertoond.

In januari wordt elk jaar ‘Schrijf-ze-Vrijdag’ georganiseerd. Met T-shirts, banners en posters worden alle leerlingen aangespoord om zo veel mogelijk kaarten te schrijven. Deze meiden weten zeker van aanpakken! Samen met de Amnesty werkgroep op school komen zij 1 keer per maand bij elkaar om actie te ondernemen. Voor een opdracht van godsdienst hebben Hanne en Lauren zich verdiept in de organisatie. Door middel van tekeningen, foto’s uit het spreekbeurtboekje en een mindmap hebben ze een filmpje met voice-over gemaakt over Amnesty.

De twee meiden zitten in het 5e jaar en gaan bijna van school af. Desalniettemin, blijven zij zich inzetten voor Amnesty. Hanne wil later zelfs in het onderwijs werken en daar ook een Amnesty werkgroep oprichten. Wij zijn ontzettend blij met de steun van deze meiden en zijn trots op alles wat zij doen op school. Heb jij nou ook inspiratie gekregen van het werk van Hanne en Lauren? Kijk op de site voor wat je zelf kan doen of zoek contact met ons op, zodat we je kunnen helpen!